(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Problémem úřadů je arogance, zato korupce je minimum, ukázal výzkum

  • 40
Čeští úředníci jsou arogantní a nezajímají se o názory občanů. Takové jsou nejčastější výtky vůči státní správě. Zjistili to výzkumníci z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně, kteří se lidí ptali na to, jak hodnotí kvalitu úřadů.

Vláda si předsevzala, že do roku 2020 zreformuje státní správu. Výzkum, na němž se podílely také brněnské Vysoké učení technické a Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium Univerzity Karlovy, ukazuje, jak by státní instituce mohly zlepšit svoje chování k občanům.

Většina ze čtyř stovek dotázaných vnímá státní správu spíš kladně. Kritičtí jsou hlavně vysokoškoláci a ti, kdo úřady navštěvují často. „Celkové výsledky jsou pozitivní, ale státní správa má ještě prostor pro zlepšování,“ zhodnotila jedna z autorek výzkumu Martina Rašticová.

Z dotazníků vyplývá, že největším nešvarem českých úředníků je arogance. Alespoň jednou se s takovým chováním setkaly dvě třetiny návštěvníků úřadů. Čtvrtina z dotázaných se ve státních institucích dokonce cítila diskriminovaná.

O poznání méně lidí zažilo situaci, kdy jim úředník nabídl nějakou výhodu výměnou za protislužbu. S korupčním jednáním se setkala asi desetina dotázaných.

„Pokud se tak stalo, více než třetina se snažila dělat, že nabídku přeslechla, a další třetina ji okamžitě na místě odmítla. Necelá pětina oslovených nabídku protislužby využila,“ dodala Rašticová.

Problémy s úřady mají především mladí

Proti nevhodnému chování však lidé většinou nic nepodniknou. Třetina z dotázaných vůbec neví, jak na to. K podání stížnosti na úřad se někdy odhodlala jen desetina oslovených. Každý osmý dotázaný raději vyhledal pomoc mimo úřad. Obrací se například na neziskové organizace. „Ty by ale neměly suplovat stát,“ podotkla Rašticová.

Téměř dvě třetiny oslovených si také myslí, že úředníci dostatečně nezjišťují jejich potřeby a nedávají jim příležitost vyslovit své požadavky.

Problémy dorozumět se s úřady mají především mladí lidé. Že instituce neinformují včas, pak vadí hlavně obyvatelům středních obcí od 20 do 100 tisíc obyvatel.

„Občané ale mají pocit, že jim není nasloucháno. Úředníci by měli být proškoleni v takzvaných soft skills, tedy v komunikaci s lidmi,“ okomentovala Rašticová. Pozitivním příkladem je podle ní třeba Česká správa sociálního zabezpečení, kde s lidmi úspěšně řeší i obtížné situace.