Vytěžovaný Pisárecký tunel v Brně na měsíc uzavřou. Dopravní policisté očekávají velké potíže. archivní snímek

Vytěžovaný Pisárecký tunel v Brně na měsíc uzavřou. Dopravní policisté očekávají velké potíže. archivní snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Měsíc bez důležité tepny. V Brně na celý srpen zavřou Pisárecký tunel

  • 31
K řadě komplikovaných prázdninových objížděk přibude v Brně na srpen další uzavírka. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude celý měsíc opravovat jednu z hlavních příjezdových cest do Brna - Pisárecký tunel. Ten bude kvůli tomu v obou směrech uzavřený.

Řidiči se tak pomyslně vrátí před rok 1998, kdy tunely ještě neexistovaly a z Pisárek se na dálnici D1 jezdilo Rybnickou ulicí. Situace bude ale ještě o to obtížnější, že nová mimoúrovňová křižovatka v Pisárkách je dimenzovaná tak, aby auta mířící na dálnici D1 směrovala především do tunelu, nikoliv na původní trasu.

Dopravní policisté tak kvůli plánované uzávěře očekávají velké potíže především zpočátku, než si řidiči zvyknou na nejvhodnější objízdné trasy (o dalších komplikacích v brněnské dopravě čtěte zde).

„Pro řidiče, kteří do Brna přijíždí jen příležitostně, bude ovšem dopravní situace po sjezdu z dálnice znamenat velké komplikace,“ obává se šéf brněnského dopravního inspektorátu Roman Póč.

Pisárecký tunel

  • Dlouho připravovaná dopravní stavba v roce 1998 částečně vyřešila problematické napojení brněnského výstaviště na 190. kilometr dálnice D1.
  • V roce 2007 se pak otevřela ještě mimoúrovňová křižovatka ulic Bauerova a Hlinky, která dopravu v tomto frekventovaném místě ještě více usnadnila.
  • Oba tubusy tunelu je však nyní nutné na měsíc uzavřít kvůli výměně bezpečnostních technologií. Ty už řadu měsíců fungují v havarijním stavu.
  • Nespolehlivé je například počítačové řízení dopravního značení či řízení vzduchotechniky.

Každým tubusem tunelu projede denně průměrně 18 tisíc aut. I kvůli této zátěži je přitom podle Póče nepředstavitelné, že by se opravy naplánovaly na jiný než prázdninový měsíc.

Sjezd na 190. kilometru dálnice nebude podle něj zcela uzavřený, přijet bude možné až k ulici Jihlavská a bohunickému Kampusu. Odtud část řidičů zamíří do Pisárek přes Rybnickou a Pisáreckou ulici. Další objízdné trasy budou řidiče směrovat na Vídeňskou či Heršpickou.

Nehoda či požár teď mohou znamenat velké riziko

Řidiči přitom netuší, že průjezdnost tunelů je nyní velkým rizikem. Počítačové „srdce“ dopravní stavby je totiž zastaralé a nespolehlivé. Bezpečnostní technologie tunelu jsou už řadu měsíců v havarijním stavu a nutně potřebují výměnu za modernější.

Kvůli vadám systému by nyní například jakákoliv nehoda či požár v tunelu mohly znamenat velký problém. Zastaralé systémy a hlásiče by totiž nemusely včas ukázat, že je v tunelu nebezpečná překážka, a nezabránily by dalším řidičům, aby do rizikové situace také vjeli.

Nespolehlivé jsou také vzduchové ventilátory, což by v případě požáru znamenalo nebezpečí pro řidiče, hasiče i záchranáře.

Tunely nyní hlídají hasiči, nonstop koukají na kamery

Hasiči ve spolupráci se silničáři tak musí zastaralou techniku nahrazovat už řadu měsíců lidskými silami. „Ve dvanáctihodinových směnách se naši lidé střídají na dispečinku Brněnských komunikací, kde situaci v tunelu sledují. V případě zásahu by podle záběrů z bezpečnostních kamer koordinovali situaci s velitelem zásahu na místě,“ popsal mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Další hasiči jsou ze stejného důvodu neustále připraveni na hasičské stanici na výstavišti, aby byli v případě potíží na místě včas a s patřičným speciálním vybavením – například s termokamerou.

O nebezpečnosti starých počítačových technologií se přitom ví už řadu měsíců. ŘSD původně plánovalo jejich modernizaci už do konce letošního dubna. K tomu ale nakonec nedošlo.

„Z hlediska intenzity dopravy je to dobře, uzavření tunelů mimo letní prázdniny by přineslo ještě větší dopravní potíže, než čekáme nyní,“ zhodnotil šéf dopravního inspektorátu Póč.

Ani nyní však není definitivně jisté, že k opravě opravdu dojde. Čeká se totiž na výsledky výběrového řízení na dodavatele. Teprve poté pak Jihomoravský kraj dopravní uzávěru i s objízdnými trasami definitivně schválí.

„Přesný popis objízdných tras bude popsán v příslušném rozhodnutí, které bude vydáno během jednoho týdne,“ upřesnila mluvčí jihomoravského krajského úřadu Denisa Kapitančiková.