Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lenka Hamšíková, MF DNES

Územní plán Brna znovu ustrnul na mrtvém bodě, brzdí se tak rozvoj města

  • 21
Na podobě územního plánu se politici stále neshodují. Brzdí se tak rozvoj bydlení i podnikatelských aktivit ve městě a stále není jasné, kudy povede stěžejní silnice R43. Vedoucí odboru plánování Dana Wendscheová navíc ve funkci skončila.

Postava, která pět let stála za přípravami územního plánu města Brna, vedoucí Odboru územního plánování a rozvoje (OÚPR) Dana Wendscheová skončila ve funkci. První o jejím odchodu informoval Brněnský deník.

Podle některých kuloárních hlasů musela odejít kvůli své podpoře R43 přes Bystrc. "Můj vztah k této silnici je známý dlouhá léta. Nejlepší pro Brno je podle mě varianta v bystrcké stopě. Rozhodně si ale nemyslím, že bych svůj názor ostentativně dávala najevo, aby to byl důvod k mému odchodu," řekla MF DNES Wendscheová.

Trasa rychlostní silnice R43 na mapě České republiky.

Strana zelených si po svém vstupu do vedení radnice vymohla kromě dvou variant územního plánu ještě třetí, která by posunula trasu sporné silnice za hranice města.

Zveřejnění variant územního plánu se odkládá

Náměstek primátora Martin Ander ale odmítá, že by Wendscheová odešla kvůli politickému tlaku. "Skončila, protože dala sama návrh. Proč jej podala, musí říct ona. Politický nátlak jsem nikdy na úředníky nedělal a nemíním ani v budoucnu," sdělil Ander.

Wendscheová úvahy o politickém nátlaku nechtěla vůbec komentovat. "Raději ne," uvedla. Na OÚPR bude dál pracovat jako konzultantka se zaměřením na urbanistickou koncepci města.

Brněnští radní odsunuli zveřejnění variant územního plánu až na listopad. Kvůli dalším odkladům se podle Wendscheové zbrzdí rozvoj Brna. "Odkládá se doba, kdy se město bude moci rozvíjet do nových významných ploch, kde by mohly růst byty i rodinné domky, třeba Bosonoh či Ivanovic. V Tuřanech jde o lokality, v nichž by se mohly rozvíjet výrobní aktivity," popsala Wendscheová.

Politici a experti: nemožná domluva

Některé kroky magistrátu se nelíbí bývalému hlavnímu městskému architektovi Jaroslavu Josífkovi. "Pokud vedení Brna nemá naprosto jasnou představu o tom, jak chce dál řešit územní rozvoj města, s jakým týmem odborníků a zda bude respektovat jejich názory, pak je to špatné," kritizoval.

"Nejstrašnější je absolutní neschopnost komunikace politiků s experty, zhoršuje se už od dob paní Lastovecké. Odborníky neberou jako partnery," myslí si Josífek.

Ander má opačný názor. "Spíš bych měl někdy pocit, že se někteří úředníci pasují do role těch, kdo věci rozumí, a neberou v potaz názory třeba z městských částí. Je to asi vzájemné v tom, že žádná aktivita se neobejde bez konfliktů. Každý člověk má odlišné představy," uvedl.

Brno potřebuje hlavního architekta

Podle náměstka zřejmě Wendscheovou před volbami nenahradí nikdo. "Alespoň ne v tom smyslu, že by se rada pokoušela organizovat výběrové řízení. V tuto chvíli nám to nepřijde rozumné. Po volbách by třeba nové vedení města mohlo chtít rozhodnout jinak. Tajemník však někoho pověří zastupováním," podotkl Ander.

Josífek i Ander se shodnou na tom, že by městu prospěl institut hlavního architekta. "Nyní za celkový rozvoj zodpovídají lidé, kteří o něm nemají ponětí," míní Josífek. Podle Andera je ale složité najít uznávaného experta, který by post chtěl zastávat.