Kuchyňská revue

Kuchyňská revue | foto: ND Brno

V baletu v nedělní premiéře ožilo kuchyňské nádobí

  • 0
Hrnec, Poklička, Smeták, Kvedlačka a Utěrák - to všechno jsou figury z jednoaktového baletu Kuchyňská revue od Bohuslava Martinů. V neděli je poprvé uvedla v premiéře spolu s další krátkou operou a baletem autora brněnská Reduta.

Letos uplyne 50. výročí od úmrtí jednoho z největších českých skladatelů minulého století. Jedno z nejdůležitější kulturních jubileí roku připomene brněnská opera podle dramaturgyně Patricie Částkové ještě březnovou premiérou unikátní Martinů opery Juliette.

Tři komorní dílka - Kuchyňská revue, Slzy nože a Podivuhodný let - v Redutě nastudoval známý český divadelník Jiří Srnec. "Chci využít spoluúčasti herce, tanečníka či mima s různými objekty," uvedl ke své koncepci známý zakladatel Černého divadla.

Jak Srnec dodává, na jevišti divák uvidí téměř dvoumetrovou kvedlačku i jiné vzpomínané nádobí. Každý z předmětů bude mít svého viditelného, ale i skrytého tanečníka, který tyto věci bude vodit.

Kuchyňská revue

"Autor původně chtěl, aby hlavními charaktery Kuchyňské revue a Podivuhodného letu byly vlastně pouze loutky. My mu to tedy zčásti plníme," doplnila dramaturgyně Částková. Postavy nádobí vlastně  zobrazují měšťáka, jeho paničku, svůdnici, svůdce a pedanta.

Tři dvacetiminutová dílka se v této kombinaci ještě nikde nehrála. Opera slzy nože měla dokonce v Brně roku 1969 svoji světovou premiéru. Zbylé balety napsal autor už v roce 1927.

Vedle příběhu o hrnci zamilovaném do kvedlačky a zapomínajícím na svou pokličku čeká diváka na závěr večera balet Podivuhodný let, k jehož sepsání Martinů inspiroval tragický pokus dvou francouzských pilotů o přelet Atlantiku. Tato zapomenutá partitura byla nalezena až v devadesátých letech v Berlíně.

Podivuhodný let

"Tento příběh dvou havarovaných letců mne zaujal heroismem, který se ale občas nepovede a je k ničemu," poznamenal Srnec. Všechny tři raná Martinů dílka byla inspirovaná jazzem, který byl ve Francii dvacátých let velmi populární.

Martinů podle dramaturgyně jazzovou inspiraci přetvořil do osobité podoby, jíž vyniká celá jeho tvorba. "Uslyšíte třeba foxtrot, charleston nebo tango," dodala.

Slzy nože

Slzy nože jsou surrealistickou operou. Děj měl i na dobu vzniku opery vcelku nezvyklou a výstřední výstřední ouverturu. Vše se točí kolem oběšence, který visí uprostřed scény hned od začátku komorní opery.