Osvětlení přechodu pro chodce v Blansku

Osvětlení přechodu pro chodce v Blansku | foto: Radek Miča, MAFRA

V Brně chybí osvětlené přechody, jinde v kraji jich postupně přibývá

  • 8
Chodcům i řidičům vadí, že je v Brně málo osvětlených přechodů. Zatím ale neexistuje norma, která by jejich počet a rozmístění stanovila. V jiných jihomoravských městech však světel přibývá, třeba v Blansku investovali do osvětlení tři miliony.

Zatímco v Brně s osvětlováním přechodů radní spíše váhají, jinde v kraji světel nad zebrami pomalu přibývá. Právě ve zmíněném Blansku nechali v květnu nainstalovat tři osvětlené přechody za tři miliony korun. Vedení tamní radnice hodlá stejnou cestou postupovat i v budoucnu a zabezpečit i další přechody.

Také radní v Břeclavi se nedávno rozhodli vybudovat ve městě hustou síť cyklostezek a součástí projektu je právě i osvětlení přechodů. A v Hustopečích nedávno dokončili modernizaci pouličního osvětlení, na hlavním průtahu městem je nyní nově osvícených sedm přechodů.

Každý neosvětlený přechod je riziko

Že je ale málo osvětlených přechodů v jihomoravské metropoli, potvrzují například řidiči z povolání. "V každém případě by prospělo, kdyby jich bylo víc. Každé zesílení světla je dobré. Ale problém vidím hlavně v chování chodců. Často je vidíme, ale netušíme, jak se na přechodu zachovají. Je lepší, když jsou nasvětlení," říká taxikář Petr Fišer.

Osvětlení přechodu pro chodce v Blansku

"Na Veveří poblíž ústí ulice Zahradníkovy je špatný přechod. V noci na něm nejsou lidi vůbec vidět," přidává se jeho kolega Radim Mahr. Dodává však, že speciálně osvětlený přechod může řidiče i oslnit.

Podle policejního dopravního inženýra Lubomíra Sedláka je každý neosvětlený nebo špatně nasvětlený přechod pro chodce jistým způsobem riziko. "Nasvětlování přechodů se v poslední době daří postupně zlepšovat. Stále však zůstává mnoho přechodů pro chodce, které můžeme označit za nevyhovující," uvedl Sedlák.

Neexistuje norma, která by určila, kde má osvětlení být

V Brně řeší speciální osvětlení u stávajících přechodů městské části. Konečné doporučení o tom, zda má být přechod nasvětlen, dává odbor technických sítí magistrátu. Ten se pak zabývá tím, jaká je nad přechodem intenzita světla a zda je potřeba ho dosvětlit.

Podle pracovníků odboru se nedá říct, zda je v Brně osvětlených přechodů dostatek, anebo je jich málo. "To je právě v tom: které přechody jsou kritické? Rozhoduje četnost srážek na tom místě? To, jak tam jezdí auta? Jaká je svítivost okolních lamp? Těžko říct, kde by osvětlení být mělo a kde ne," komentoval to Ivo Mrázek z magistrátu.

Jinými slovy: v Brně neexistuje norma, která by systémově stanovovala, jaké přechody mají mít nad sebou speciální osvětlení. "Vezměte si jen, kolik je v Brně křižovatek. Podrobně zmapované přechody z hlediska osvětlení teď nemáme. Zadali jsme ale zpracování standardů, ty by měly i tento typ osvětlení vyřešit," dodal Mrázek.

Dosud se tedy v Brně osvětlené přechody nemontovaly příliš systémově. "Něco se namontovalo v rámci komunikačních staveb města, z fondů Evropské unie se například osvětlil přechod u nového přestupního terminálu v Bystrci. Něco zaplatilo město, něco městské části, jindy kraj z operačních programů," říká Mrázek.

Plány odbor krotí, aby se zbytečně neutrácelo

Odbor technických sítí ne vždycky návrhům na instalování osvětlení vyhoví. "Občas chtějí například městské části osvětlit některé přechody, ale my zjistíme, že je poblíž běžné pouliční světlo. Pak takové plány krotíme, abychom neutráceli statisíce zbytečně," dodává Mrázek.

Podle Antonína Horáčka z odboru technických sítí budou osvětlené přechody přibývat tempem přibližně deset instalací za rok. "Cena instalace je různá a závisí na počtu svítidel a rozsahu stavebních prací a technologií. Hrubý odhad pořízení osvětlení přechodu se dvěma svítidly je asi 90 až 110 tisíc. Provoz osvětlení jednoho přechodu stojí město kolem sedmi tisíc ročně," uvedl Horáček.

Osvětlení na přechodech je také možné nahradit zvýšením jasu klasického veřejného osvětlení nebo změnou jeho barvy. "Na křižovatce ulic Tuřanka a Řípská jsme použili tuto variantu a tím jsme ušetřili osm kusů doplňkových svítidel, včetně následných provozních výdajů," doplnil Horáček.

Ve Žďáru nad Sázavou "svítí" čtyřicet přechodů

V oblasti osvětlení přechodů by si mohlo Brno vzít příklad třeba ze Žďáru nad Sázavou. Nad desítkami přechodů se tam tyčí speciální lampy, které vrhají silné světlo pouze na místo, kde procházejí chodci. Dnes je ve dvacetitisícovém Žďáru osvětlená čtyřicítka nejrizikovějších přechodů.

"Máme s tím dobrou zkušenost. Minimálně u škol to považujeme za nutné," říká Miloslav Dvořák z odboru technických sítí Žďáru nad Sázavou.

Na osvětlené přechody získal Žďár peníze z grantu kraje Vysočina, část financí šla i z hracích automatů ve městě. "Cena záleží na typu osvětlení. Některé se instaluje na již stojící stožár, což pak vyjde na dvacet tisíc," popsal Dvořák.

,