V Brně dochází posypová sůl, nahradí ji písek a štěrk

  • 9
Firmy, které se starají o údržbu komunikací v městských částech Brna, našly dnes v e-mailu nepříjemné sdělení. Od Brněnských komunikací už nedostanou ani gram soli. Buď budou muset silnice sypat pískem nebo štěrkem, tak jako se to dělá třeba na horách a málo frekventovaných silnicích, nebo si ji budou muset sehnat sami.

Jenže to bude problém, protože sůl je nyní těžké sehnat v celé Evropě.

"Soli už nemáme dost ani sami pro sebe, a tak jsme museli dodávky jiným odběratelům zastavit. Dostane ji od nás jen Dopravní podnik města Brna na rozmrazování výhybek," uvedl generální ředitel Brněnských komunikací Arne Žurek.

Dodal, že od ledna se z jejich skladů vyvezlo na 17 tisíc tun soli, což je množství, které jindy stačí na dvě zimy.

Brněnské komunikace se starají o sjízdnost hlavních tahů ve městě a zbývající silnice a chodníky udržují firmy, se kterými mají uzavřenou smlouvu jednotlivé městské části.

"Jim už sůl dodat opravdu nemůžeme. Už jí máme jen 2 500 tun a sehnat další dodávky se nedaří. S tímto množstvím podle počasí sami vydržíme jen deset nebo dvacet dnů. Ovšem kdyby přišla kalamita jako na počátku ledna, za čtyři dny je všechna pryč," vysvětlil Arne Žurek.

Praha solení chodníků zakázala

Zatímco sůl na silnicích je povolená a vysypou se jí tam tuny, na chodnících nemá co dělat. Taková vyhláška platí i v Praze.

on-line s autorem "chodníkové novely"

Novela obcím peníze nesebrala. Uklízet chodníky musely i dříve, tvrdí Kubera - čtěte ZDE

Uklízet chodník je zákonná povinnost majitele domu. Ovšem výběr materiálu, který může použít na posyp, je zúžený. Vyhláška hlavního města zakazuje ještě kromě škváry a popela i sůl a její směsi. Stejný metr však neplatí pro údržbu silnic. - čtěte Za sůl na chodníku hrozí pokuta 30 tisíc, na silnicích jsou jí přitom tuny