Počet růžových kol v Brně se letos zvýšil oproti loňskému roku o 150 procent.

Počet růžových kol v Brně se letos zvýšil oproti loňskému roku o 150 procent. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Růžových kol je v Brně už padesát, mají čipy pro sledování polohy i košíky

  • 64
Brněnský bikesharing vstoupil do své třetí sezony s řadou novinek. Počet růžových kol, která můžou lidé ve městě sdílet, se oproti loňskému roku zvýšil z dvaceti na padesát. Mají v sobě zabudované čipy, díky kterým zájemci o zapůjčení snadno z mapky v mobilní aplikaci zjistí přesnou polohu a typ bicyklu.

„Dáváme tak městu informace, na základě kterých může lépe plánovat rozvoj cyklistické infrastruktury,“ uvedla mluvčí projektu Anna Bromová. Dodala, že Brno letos poprvé na provoz přispělo částkou 300 tisíc korun.

Peníze autoři projektu použili na zavedení nových kol, ale i úpravy těch starých.

„Snažili jsme se vyslyšet přání lidí. Proto jsme na bicykly umístili košíky a všechna sedadla mají nastavitelnou výšku,“ podotkl servisman Jan Štětina.

Úpravou prošla také světla, která mají nově LED diody, jež podle provozovatelů svítí lépe než předchozí verze.

Odstavení kola bude snazší

Další novinkou jsou takzvané repointy. Půjde o stojany či zábradlí pro parkování v okolí kaváren, knihoven a dalších navštěvovaných míst. Tam bude možné sledovat přítomnost kol pomocí bezdrátových technologií.

„Pokud uživatel na mapě uvidí kolo v repointu, může si být stoprocentně jistý, že ho tam najde. Nemůže dojít k tomu, že by bylo třeba na druhé straně ulice,“ uvedla Bromová.

Počet růžových kol má dál narůstat. Do konce letošního roku provozovatelé počítají s dalšími dvaceti, na zkoušku zapojí i několik koloběžek. Kola jim většinou dobrovolně věnují lidé, kterým je líto je vyhodit. Roční předplatné stojí 900 korun, měsíční 150. Loni nabídku využily téměř tři stovky zájemců.

Také město chystá kromě nových stojanů a cyklostezek svůj vlastní systém sdílení kol. Využije informace nasbírané právě z GPS trackování.

„Brno se tímto způsobem připojí k evropskému trendu plánování dopravy podle dat o chování svých obyvatel,“ řekl náměstek pro dopravu Richard Mrázek.