Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Taxikáři v Brně tvrdě válčí o „štafly“, radnici hrozí stávkou

  • 38
Ochranka vyhazující konkurenci z lukrativních „štaflů“, obavy řidičů ze msty, vyhrůžky magistrátu stávkou. Nový majitel největších dispečinků City Taxi a Lido Taxi chce špinavými metodami z Brna vytlačit konkurenci, říká Cech taxikářů. Spory řeší primátor.

Kdo chtěl na konci loňského roku sehnat odvoz na Šilingrově náměstí, dost možná ho ostře vyhlížející muži nasměrovali do toho „správného“ taxíku a naopak odehnali ten konkurenční. Podobná situace se odehrává u některých brněnských plesů.

Jde přitom jen o vnější projev sporu, který rozpoltil doteď poměrně klidnou komunitu ani ne čtyř stovek brněnských taxikářů. Figurují v něm už obvinění z vyhrožování i hrozby stávkou půlky řidičů.

Proti sobě stojí majitel dvou největších dispečinků v Brně - City Taxi a Lido Taxi - David Dostál a cech brněnských taxikářů sdružující asi dvě stovky z nich. Rozmluvit řidiče je přitom obtížné. Mnozí z nich se dění komentovat bojí. A to i anonymně.

„Situaci, jako je nyní, jsem nezažil. City Taxi a Lido Taxi se snaží roztahovat na úkor ostatních provozovatelů. Město není nafukovací a počet stání v centru je konečný. Aby najatá ochranka vyhazovala řidiče z míst, kde podle zákona mají právo stát, přeci není možné. David Dostál se snaží získat monopol, který ve výsledku uškodí zákazníkům,“ popsal šéf taxikářského cechu Radek Kolář.

Nekalé praktiky, nebo závist?

Dostál své podnikání v taxislužbě začal v roce 2012, kdy koupil největší brněnské City Taxi. A loni v létě byznysmen, jenž předtím podnikal třeba v hazardu (tento obor loni Brno zakázalo), přikoupil i Lido Taxi. Pro tyto dispečinky teď jezdí zhruba 170 taxikářů.

Podle cechu s příchodem Dostála do klidného brněnského prostředí začaly rozbroje připomínající taxikářské bitvy v Praze 90. let. Dostál naopak tvrdí, že přinesl kvalitu, kterou mu konkurence závidí.

„Obvinění jsou výmyslem konkurence, která se s naší kvalitou nedokáže vyrovnat a nestíhá námi nastavené kroky, například týkající se dress codu řidičů či novosti aut. Naopak se sami setkáváme s nekalými praktikami konkurence, která se proti nám snaží fungovat jako mafie,“ kontruje Dostál.

Dodal, že v případě poškození dobrého jména firmy nebude váhat s trestním oznámením.

Pro vysvětlení: většinou taxikáři v Brně fungují jako živnostníci. Dispečinkům, pod jejichž hlavičkou jezdí, platí za objednávky zákazníků. A ty se tak o ně přetahují. Pokud by Dostál ovládl klíčová brněnská stanoviště, taxikářům, kteří by chtěli podnikat v centru, nezbude než se přidat pod hlavičku City Taxi či Lido Taxi. Doteď se přitom může na většinu stanovišť v centru města postavit jakýkoli taxikář.

Spor naplno vypukl, když magistrátní úředníci na podzim zastínili letitá lukrativní stanoviště na hlavním nádraží, která mohou využívat všichni taxikáři, nově zřízenými místy pouze pro City Taxi.

Odstrašující příklad z Prahy

Tlak obou táborů taxikářů se teď soustředí na magistrát. Radní stopli přidělování dalších míst soukromým firmám. A nyní připravují novou vyhlášku, která by měla mimo jiné upravit i to, jak bude dál město nakládat se „štafly“. Taxikářům dalo vedení města možnost vyhlášku až do 17. března oponovat.

A magistrát dopředu říká, že se nechce při přidělování stanovišť vydat stejnou cestou jako Praha, která je prostě pronajímá za nejvyšší nabídku. A výherci - největší firmy v oboru - je pak mnohdy dále podnajímají řidičům, kteří jim musí platit měsíční poplatek a využívat jejich dispečink.

Nezřídka se pak stává, že taxikáři se kvůli levnějšímu ritu ani nevyplatí ze stanoviště vyjet.

„Chceme tady vytvořit přirozené konkurenční prostředí, které bude vyhovovat těm, kteří tu službu chtějí poskytovat slušně. Rozhodně nepřipadá do úvahy, že bude rozhodovat jen to, kdo nám za stanoviště zaplatí nejvyšší cenu,“ konstatoval primátor Petr Vokřál (ANO). Vyhláška by podle jeho náměstka Richarda Mrázka (ANO) měla začít platit do konce roku.

Dostál přispěchal s dopisem, který ve středu odeslal na magistrát. Vedení města v něm obviňuje, že dlouhodobě neřeší malý počet stanovišť pro taxíky v centru města a že právě to napětí mezi taxikáři zvyšuje.

„Situace začíná být neúnosná. Město nás svým jednáním dotlačilo k tomu, že na popud samotných řidičů podpoříme stávkové a protestní akce. Ty plánujeme na začátek května,“ konstatoval Dostál.

Mezitím na Dostála a jeho metody prstem ukazuje i projekt Liftago. Ten už dva roky v Brně provozuje mobilní aplikaci, která nahrazuje klasické dispečinky a má asi 80 registrovaných taxikářů, včetně těch, kteří jinak využívají Dostálovy dispečinky.

„Některým řidičům bylo bráněno, aby s námi spolupracovali. Dokonce máme svědectví taxikářů, ke kterým si přisedli do vozu zákazníci a velmi důrazně jim začali vysvětlovat, že Liftago by rozhodně používat neměli. Někteří zase od svých vlastních dispečinků dostali falešné zakázky, které je vyvedly za město,“ řekl MF DNES spoluzakladatel projektu Liftago Ondřej Krátký.

,