Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SMS jízdenky v Brně už na podzim? Výběrové řízení opět budí pochyby

  10:59aktualizováno  10:59
Brněnský dopravní podnik tiše vypsal nové výběrové řízení na SMS jízdenky. Podle vedení městské firmy budou lidé platit jízdné mobilem už na podzim. První tendr však zablokovali kontroloři z antimonopolního úřadu a i nyní panují pochybnosti.

SMS jízdenky zatím Brňané využívat nemohou (ilustrační foto). | foto: Ota BartovskýMF DNES

Nacvakat do telefonu pár znaků a odeslat. Počkat na doručení SMS jízdenky. Nastoupit do tramvaje. Odjet. V Praze, Ostravě či Plzni je to pro cestující už roky rutinní postup.

V Brně naopak pořád sci-fi. Tendr na SMS jízdenky tu skončil fiaskem, přísné podmínky podle kritiků jasně favorizovaly jednoho uchazeče - firmu Erika. Řešení vedení dopravního podniku?

Původní výběrové řízení po roce tahanic s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže v dubnu úředníci zrušili. V červnu vypsali zbrusu nové. V naprosté tichosti. Na tendr jako první upozornil deník E15.

"Snad již na podzim bude možné si SMS jízdenku v Brně zakoupit," uvedla na dotaz MF DNES mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Dopravní podnik však nové výběrové řízení oproti tomu prvnímu vypsal jako takzvaně podlimitní. Místo předpokládaných 25 milionů korun na čtyři roky tentokrát jejímu výherci slibuje jen 8,5 milionu korun za dva roky. Na soutěž se tak nevztahuje zákon o veřejných zakázkách. K přihlášení do tendru mohli úředníci vyzvat pouze jimi vybrané firmy.

"Jednoznačnou a hlavní výhodou podlimitního režimu výběrového řízení je rychlost celého procesu. Oslovili jsme trojici firem, které svou nabídku podaly při původním výběrovém řízení," dodala Hailichová.

Konkurence o zakázce nevěděla

Lhůta pro přihlášení už skončila. Aniž by se o novém hledání některé odborné firmy dozvěděly. Nešlo to ani z věstníku veřejných zakázek. Do něj se totiž podlimitní zakázky nezapisují.

"V minulosti jsme se zakázku snažili získat. Ale podmínky byly nastaveny zcela evidentně ve prospěch někoho jiného. O novém výběrovém řízení se dozvídám až nyní. Ale po předchozích zkušenostech mě to nepřekvapuje," reagoval Karel Sasín z brněnské firmy Axima.

"Poptávka byla zveřejněna i na našich webových stránkách od 5. do 28. června," upozornila Hailichová. V podmenu "Veřejné zakázky" sekce "O nás" na webu dopravního podniku už tak nabídka k dohledání není.

To, že v oboru, v němž v Česku působí do deseti firem, dopravní podnik neinformoval více zájemců, kritizují i odborníci.

"Ve svém zájmu měl zadavatel udělat transparentní zadávací řízení, aby dostal větší počet relevantních a konkurenceschopných nabídek. To, že jsou nyní tři, vůbec neznamená, že všechny projdou sítem jednotlivých podmínek. Nakonec může zůstat třeba pouze jeden uchazeč," uvedl Martin Kameník z iniciativy Bezkorupce.

Jména uchazečů jsou tajná

Dopravní podnik před ukončením tendru nechce trojici uchazečů prozradit. Podle informací MF DNES se však nyní rozhoduje mezi nabídkami firem Airtoy, Materna Communications a Erika.

"Z hlediska kritérií to je ještě složitější výběrové řízení než to předchozí, ale někdo nad tím skutečně seděl. Jsou to nejlepší podmínky, co jsem za poslední dobu četl," uvedl předseda představenstva firmy Airtoy Roman Janský.

Představitelé Eriky, která ovládá trh s SMS jízdenkami v řadě dalších měst republiky včetně Prahy, se k tendru vyjádřit nechtěli.







Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.