"Jedná se zhruba o čtyři desítky plakátů, které jsme i tematicky rozdělili," uvedl sběratel Wolfgang Stäbler z Mnichova, který jich má ve sbírce přes šedesát.
Diváka čeká vstup do světa, kterému vládne ghanská mytologie, ale třeba také karate. Podle Stäblera ovšem zdaleka nejde jenom o film, ale o netradiční pohled na obyčeje obyvatel části západní Afriky a jejich duchovní život.
"Plakáty totiž často vycházejí z praktik náboženství voodoo," doplnila kurátorka výstavy Hana Dvořáková.
Ghanští malíři kreslí poutače na staré pytle od mouky. Jejich díla jsou obvykle umístěna před obchody či videokluby na hřebících a po použití končí jako nepotřebné hadry.
"Tato svérázná reklama obsahuje často brutální scény, které potom ve vlastním filmu ani nejsou. Cílem je přilákat co nejvíce diváků," poznamenal Stäbler.
Malovaných poutačů začalo v Ghaně přibývat v 80. letech minulého století díky videopřehrávačům. V zemi vznikaly videokluby a pojízdná kina, což jsou vlastně televize obehnané zatemněným plotem.
Z malovaných brakových plakátů se stal ovšem osobitý sběratelský artikl a umělecký žánr, který si razí cestu na výstavy do světových metropolí.
Tisk v Africe je stále omezený
Jak Stäbler naznačil, o jeho kolekci mají zájem v Americe. "Když mluvíme o africkém umění, každý si představí masky a tradiční výtvarné umění. Nikoho nenapadnou reklamní cedule, které se malují téměř ke všemu. Možnosti tisku jsou v Africe stále velmi omezené," dodal mnichovský sběratel.
Vedle drsných poutačů na filmové novinky si divák ve výstavě může zhlédnout dva akční filmy z Nigérie, ve kterých se také mísí násilí a mytologie. Televizní obrazovka imituje právě africké kino.
Koutu obehnanému textilií ve výstavě předcházejí akční scény z kung-fu filmů a snímků s Arnoldem Schwarzeneggerem, jehož jméno se dostalo až do názvu výstavy, která potrvá do 24. října.
Částečně morbidní expozice je originální přidruženou akcí 24. mezinárodního bienále grafického designu, plakátu a reklamní grafiky, které se koná v Brně.