Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Brně vznikl stroj, který opraví díry i v mrazu. Silničáři jej kupovat nebudou

  7:00aktualizováno  7:00
Oprava často i hlubokých děr na silnicích po zimních mrazech by mohla být levnější a šetrnější vůči přírodě. Brněnská firma Siltek totiž vyvinula ojedinělý stroj Silkot, který rozbité cesty opraví s využitím odpadového materiálu.

Stroj Silkot dokáže celit díry na silnici i v mrazivém počasí | foto: Siltek

Jihomoravští silničáři se však nového pomocníka jen tak nedočkají. Silkot v akci je na jihu Moravy k vidění jen vzácně. Jen když sem dorazí silničáři z Bruntálska, kteří jsou jedinou firmou, jež unikátní stroj vlastní.

Představitelé Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje totiž koupi stroje v nejbližší době neplánují. "Známe ten stroj a líbí se nám, ale v současnosti si ho nemůžeme dovolit," uvedl ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar.

Jeden stroj nemá význam

Aby se nákup strojů opravdu vyplatil, bylo by podle Zouhara potřeba jich nakoupit hned několik.

"Musíme po zimě spravit velké množství výtluků velmi rychle. V takovém případě přijde levněji klasická metoda, protože stroj je určen spíš na zvlášť kvalitní, lokální opravy," dodal Zouhar.

Tomu ovšem odporuje Jaromír Láčík z bruntálské společnosti Autokredit, která stroj používá. Ten považuje Silkot za vhodný i na velkoplošné opravy velkého rozsahu.

Stroj využívá k zalepení děr na vozovkách roztrhaných mrazem odpad po frézování asfaltu. Podle výrobce se investice do přístroje za téměř dva miliony korun zákazníkovi vrátí už za devět měsíců.

"Nedá se to sice přesně určit, protože cena opravy rozdílných druhů silnic se pohybuje v širokém rozmezí, ale podle našich výpočtů by to tak mohlo být," vysvětlil Jiří Vychodil z firmy Siltek.

Pracuje i v mrazech

Stroj lze navíc používat při teplotách kolem nuly, kdy opravy jinými technologiemi nepřicházejí v úvahu.

Inovativní přístroj se skládá ze dvou částí. Zatímco v zásobníku se zahřívá recyklát na 150 stupňů Celsia, obří kovová žehlička rozehřeje povrch vozovky na stejně vysokou teplotu. "Obě složky se pak lépe spojí a takto opravená silnice vydrží až pět let," uvádí výrobce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Začala rozsáhlá modernizace pasáže Jalta v Brně. Při stavebním průzkumu odkryla...
Jalta bude v novém. Začaly opravy, stavbaři asi narazili na místnost StB

Do Jalty se začínají stěhovat dělníci. Po roce příprav majitel zahajuje opravy, pasáž má být hotová v příštím roce. Při stavebním průzkumu odkryla budova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.