"Zajímá nás, jestli je možné jiné řešení než přeložka, která nesmyslně rozděluje město na dvě poloviny. A navíc je hlučná, nevýhodná pro dopravní síť a vede kolem zámku," uvedl místostarosta Bučovic Jiří Horák.
Jižní varianta by podle Horáka byla dobrým řešením. "Vše je ale zatím ve fázi příprav, nebudeme dělat závěry, dokud nemáme výsledky," upozornil Horák.
Zda je obchvat reálný, nebo ne, na to by měla odpovědět studie, kterou radnice zadala. Výsledky očekává začátkem prosince a studie bude stát 130 tisíc korun. Pokud se ukáže, že jižní obchvat se postavit dá, bučovická radnice bude usilovat o to, aby z územního plánu kraje byla přeložka "padesátky" odstraněna.
S obchvatem se nepočítalo na severu ani na jihu
Přestože s přeložkou mnoho obyvatel Bučovic nesouhlasilo, s jinou variantou se zatím vážně nepočítalo. Její zastánci argumentovali mimo jiné tím, že po severním okraji města se obchvat postavit nedá. Terén je tady příliš kopcovitý a obchvat by byl velmi drahý.
Jižní variantu obchvatu bývalí radní zase vyloučili kvůli přírodní památce Natura 2000, kterou by narušila. "Jižní trasa ale nikdy nebyla prozkoumaná, takže se nemohou vynášet předčasné soudy," namítá místostarosta Horák.
Ať už výsledky studie dopadnou jakkoliv, realizace konečného návrhu je nejistá i kvůli nedostatku finančních prostředků. "Investory nejsme my, ale stát. A ten dnes šetří a škrtá, na mnoho silnic a dálnic peníze nyní nejsou. A my zatím ani přesně nevíme, kolik by obchvat stál," upozornil Horák.
O tom, jestli stát stavbu zaplatí, bude radnice jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic. Obchvat bude totiž pravděpodobně ještě dražší než plánovaná přeložka.
Střed města ucpávají kolony
Část obyvatel, která nesouhlasila s postavením přeložky, dokonce založila občanské sdružení TOP Bučovice.
"Jsme velice rádi, že se vedení města snaží hledat možná řešení a nelpí na zastaralé a dnes již nevyhovující přeložce vedoucí středem města. Doufáme, že se prokáže, že obchvat je pro město mnohem vhodnější," reagovala na zadání vyhledávací studie jižního obchvatu jedna ze zakladatelek sdružení Zuzana Krajčová.
Silnice I/50 je jednou z páteřních komunikací Česka a v Bučovicích vede mezi bytovými domy, hospodářským a obchodním centrem města, což má negativní dopady na stav životního prostředí a nárůst škodlivin v ovzduší. Přestože nedávno prošla nákladnou rekonstrukcí, ve městě se často tvoří kolony aut.