Na jižní Moravu přijíždí méně turistů než v minulosti. Pocítili to i majitelé památek. Ilustrační foto

Na jižní Moravu přijíždí méně turistů než v minulosti. Pocítili to i majitelé památek. Ilustrační foto | foto: Tomáš Ripel

V Česku ubývá turistů. Jižní Moravu zasáhl pokles nejvíce z celé země

  • 2
Turistů přijíždějících do Česka ubývá. Pro jižní Moravu to však platí dvojnásobně. V porovnání s ostatními kraji je zde propad největší, což není dobré pro místní ekonomiku. Odborníci na cestovní ruch teď proto vymýšlejí, jak tento trend zvrátit.

Uvažují třeba o tom, že do Vídně a dalších větších evropských měst umístí billboardy s upoutávkou na jižní Moravu. "Zatím do kraje láká jen jeden billboard, umístěný na ruzyňském letišti v Praze," Lukáš Bičík, projektový manažer Centrály cestovního ruchu - Jižní Morava.

Nedá se však říci, že by na jižní Moravu zahraniční turisté zanevřeli. Po Praze a Karlovarském kraji je to stále nejnavštěvovanější místo cizinci.

Problém je v tom, že jich vloni přijelo dokonce o více než pětinu méně než v minulých letech a jiné kraje tak masivní úbytek nezaznamenaly. Například do Prahy nebo Jihočeského kraje jich vloni přijelo jen o šest procent méně.

Viníkem je ekonomická krize

"Ten propad je spojený hlavně s kongresovou a veletržní turistikou. Nejvíce se to projevilo v Brně na veletrzích. Firmy kvůli celosvětové krizi šetří, zvažují více všechny výdaje a na tyto akce nejezdí tak často jako dříve," říká Lukáš Bičík.

"Zahraničních hostů máme stále dost, jsou to většinou manažeři nadnárodních společností, kteří sem jezdí na pracovní cesty. Je však pravda, že ubytováváme i účastníky veletrhů a těch je v poslední době opravdu méně než dříve," potvrzuje trend například ředitelka brněnského hotelu Sluneční brána Lenka Vlasatá.

Trochu méně cizinců jezdí i na zdejší památky. "Pocítili jsme to ještě před zahájením minulé sezony. Měli jsme méně objednávek od cestovních kanceláří, které k nám vozí turisty z Francie a Ruska. Podle mne to souviselo s hospodářskou krizí," uvedl ředitel slavkovského zámku Aleš Šilhánek.

Pomůže Evropská unie?

Památky i některá zajímavá místa s atrakcemi, jako třeba westernové městečko v Boskovicích, si nyní slibují větší příliv zahraničních turistů díky tomu, že byly zařazeny do programu TOP výletní cíle Jižní Morava a jejich propagaci bude platit Evropská unie.

Centrála cestovního ruchu zase rozjela nebo připravuje projekty, které by měly vrátit cizince na veletrhy a kongresy.

"Vytvořili jsme tištěný katalog nejen s nabídkou ubytování, ale i sálů pro tyto příležitosti. A vyhledáváme i další vhodné prostory. Kongresy se například mohou konat i na slavkovském nebo mikulovském zámku," říká Lukáš Bačík.

Centrála vytvořila i nové webové stránky moraviaconvention.cz, na kterých turistům nabízí i netradiční zážitky, třeba adrenalin na brněnském Automotodromu.