Výstava Transfer v Domě umění, obrazy Jiřího Sopka

Výstava Transfer v Domě umění, obrazy Jiřího Sopka | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

V Domě pánů z Kunštátu začala rozsáhlá výstava moderní české malby

  • 1
Bezmála tři desítky zavedených i méně známých českých malířů představuje rozsáhlý výstavní projekt Transfer. Namnoze obrovská plátna představuje brněnský Dům pánů z Kunštátu.

Mezi zastoupenými umělci jsou známá jména jako Josef Bolf, Karel Jerie, Michael Rittstein, Martin Salajka, Vladimír Skrepl či Jiří Sopko.

"Kolekce je přehlídkou malby a zachycuje čtyři nejvýznamnější proudy figurální, zobrazivé malby, která vychází z prostředí Akademie výtvarných umění v Praze," poznamenala kurátorka Kateřina Tučková.

Diváka čeká malba posledního dvacetiletí, jak se formovala na akademické půdě mezi kvartetem učitelů a jejich žáků.

Výstava Transfer v Domě umění, obrazy Vladimíra Skrepla

Základním tématem výstavy je podle Tučkové pomyslné předání tradice studentů od pedagogů Zdeňka Berana, Michaela Rittsteina, Vladimíra Skrepla a Jiřího Sopka.

Právě název Transfer má demonstrovat převedení poznatků a výtvarného názoru z generace na generaci. "Sekundárně pak název opisuje i přenesení a představení české malby v zahraničí, neboť výstava se ve své premiéře uskutečnila v prostorách mnichovské městské WhiteBOX Gallery," vysvětlila Tučková.

Výstava byla v Bavorsku zatím největší přehlídkou současných českých výtvarníků. "Akce zaznamenala nebývalý úspěch, jak dokládají recenze v Süddeutsche Zeitung. Galerie ji dokonce prodloužila o celý měsíc," dodala Tučková.

Výstava Transfer v Domě umění, obraz Jiřího Petrboka

Transfer však evropským turné nekončí. V brněnském Domě umění města Brna potrvá do počátku března. Na říjen se potom přestěhuje do dvou pater právě otevřené České národní budovy v New Yorku.

Bavorské odborníky při premiéře výstavy překvapila kvalita, ale i figurální zaměření vystavené kolekce. Současná česká malba se podle Tučkové od tvorby mnichovských umělců radikálně liší.

"V Bavorsku převažuje lyrická abstrakce, barevná a tvrdá, často až na hranici kýče," prohlásila kurátorka.