Parník Bratislava - Loď brázdila Brněnskou přehradu s několika výjimkami v letech 1956 až 2010, pak ji Dopravní podnik odstavil. | foto: Libor Galia, MF DNES

V Komíně parkuje parník, areál poslouží lidem od tří do sta let

  • 2
Vysloužilý parník z Brněnské přehrady a dále téměř čtyřicet milionů korun změní čtvrt Komín na ještě příjemnější místo k životu. Sdružení sportovců tam chce postavit nový sportovní areál. Jeho ozdobou je už nyní loď Bratislava z roku 1956.

V novém areálu si lidé zahrají baseball, plážový volejbal či pétanque, pro důchodce tam vznikne speciální prostor na cvičení. Sportoviště vyroste na pomezí městských částí Komín, Jundrov a Žabovřesky ve Veslařské ulici za dotace z evropských fondů.

Projekt řeší sdružení Malá baseballová liga. Ta má v prostoru takzvaných Komínských luk už nyní dvě provizorní hřiště. Podle plánu tam však brzy vyrostou tři hřiště na plážový volejbal a kopanou, prostor na pétanque a univerzální hřiště s mantinely, kde bude možné hrát basketbal, malou kopanou a v zimě hokej.

K tomu sdružení plánuje ještě velké hřiště na baseball a kriket, parkoviště pro devadesát aut a zázemí se šatnami a malým občerstvením.

"V areálu bude i hřiště pro děti a speciální stanoviště pro důchodce, kde si budou moct zacvičit a protáhnout se. Areál je tedy určený pro lidi od tří až do sta let," řekl Tomáš Ovesný z Malé baseballové ligy.

Vysloužilá loď

V areálu už byl usazen vysloužilý parník z roku 1956 s názvem Bratislava. Pětatřicetitunový kolos získalo sdružení od brněnského Dopravního podniku a bude sloužit jako atrakce pro děti. "Koupili jsme ho v podstatě za cenu šrotu, přesnou sumu bych nechtěl říkat, ale bylo to do sto tisíc korun," dodal Ovesný.

Parník Bratislava

Loď brázdila Brněnskou přehradu s několika výjimkami v letech 1956 až 2010, pak ji Dopravní podnik odstavil. Bratislava je velká dvoupalubová loď a váží 35 tun. Je dlouhá téměř 21 metrů. Do roku 1974 vozila až 350 lidí, pak byla ale horní hranice snížena na 280 cestujících. Maximální rychlost byla 12 km/hodinu.

Na stavbu už je vydané územní rozhodnutí, tedy první krok ke stavebnímu povolení. Cena by neměla přesáhnout čtyřicet milionů korun. "Z toho na osmdesát pět procent, tedy asi třicet čtyři milionů, pravděpodobně získáme dotaci z Evropské unie. Původně jsme počítali i s dotací od státu, ale protože se teď šetří, zřejmě budeme muset zbytek peněz sehnat od sponzorů," podotkl Ovesný.

Sdružení se proto muselo vzdát záměru postavit i krytou halu a umělé kluziště. Přesný termín dokončení zatím není stanovený, kvůli dotacím se ale počítá nejpozději s rokem 2013.

Vedení Komína výstavbu nových sportovišť velmi podporuje. Podle komínského starosty Josefa Dvořáka (ODS) v této části Brna není příliš mnoho míst, kde mohou lidé sportovat. "Lidé proto musí často dojíždět jinam," uvedl starosta.

Nové lodě Vídeň a Utrecht

Nový areál v Komíně nebude jediný, který se v Brně chlubí parníkem. Podobná loď s názvem Pionýr je od loňského dubna součástí sportoviště v Hněvkovského ulici na Brně-jih.

Spolu s Bratislavou letos Dopravní podnik prodal i další vysloužilou loď Praha. Ta se stane ozdobou Campu Bítov na Vranovské přehradě. "Tyto lodě jsou starší více než padesát let a letos už nedostaly povolení k plavbě. Místo nich už loni Dopravní podnik zakoupil parník Lipsko. Letos a příští rok se pak koupí vždy dvě lodě," popsala mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Škrancová.

Nové parníku dostanou jména podle partnerských měst Brna, například Vídeň nebo Utrecht.