Brno Art Open, Sochy v ulicích

Brno Art Open, Sochy v ulicích | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Sochy v ulicích Brna vyprávějí příběhy města z 20. století

  • 3
V ulicích Brna je od středy k vidění výstava Brno Art Open pořádaná zdejším Domem umění. Letos nese podtitul Na hraně příběhu a jednotlivé instalace připomínají čtrnáct klíčových událostí města z minulého století.

"Říkal jsem si, že výstava by měla být ukotvena k Brnu, aby místním obyvatelům připomněla moderní historii města," vysvětluje kurátor výstavy Michal Koleček.

Čtrnáct umělců vytvořilo instalace připomínající klíčové příběhy Brňanů ve dvacátém století. "Dali jsme umělcům nelehký úkol. Dostali konkrétní text, podle kterého museli tvořit," přibližuje Koleček.

Libreto spojující všech čtrnáct instalací do jediné eseje napsala brněnská spisovatelka Kateřina Tučková a pojmenovala ho Křížová cesta (nedávnou historií) Brna.

Právě Tučková navíc zvolila i události, které se umělci pokusili ztvárnit.

"Vybírala jsem ze stovky příběhů, postupně jsem si ke všem hledala bližší informace a vybrala jsem těchto čtrnáct. Zdály se mi totiž nejsilnější. Ne všechny navíc vypráví o hrdinech, jsou mezi nimi i osudy úplně obyčejných lidí," podotýká Tučková.

Jedním z vyprávěných příběhů je například přepadení židovských hostů ve slavné funkcionalistické kavárně Esplanade, která byla při německé okupaci Československa jediným místem, kde se brněnští Židé mohli veřejně scházet.

Nacisté při útoku na kavárnu mnoho z nich zranili, jeden muž dokonce na místě zemřel. Osud návštěvníků Café Esplanade připomíná procesuální instalace a velkoplošná kresba na trávě od Sofie Thorsenové v místech už neexistující kavárny v parku za Domem umění města Brna.

Právě tento příběh zaujal Tučkovou nejvíce. "Pracovala jsem s postavami, vytvářela jsem jejich charaktery a najednou jsem z archivu dostala zprávu o tom, co se s nimi ve skutečnosti stalo. Že majitelé kavárny skončili jako pouhá čísla v koncentračním táboře."

Potlesk jako vyjádření úcty

Další připomínkou brněnské historie je zvuková instalace Aplaus od Pravdoluiba Ivanova, která připomíná popravy českých vlastenců nacisty v Kounicových kolejích.

Brněnské Němky se na ně přicházely dívat v tak početných zástupech, že si musely podle pořadníku kupovat vstupenky. Potlesk jako vyjádření úcty zaplní celé nádvoří hradu Špilberk. Z technických důvodů se totiž instalaci nepodařilo umístit přímo do areálu Kounicových kolejí.

Umělce, kteří jednotlivé příběhy zpracují, vybíral Koleček sám. "Oslovil jsem především ty autory, se kterými jsem už v minulosti pracoval. Věděl jsem totiž, že toto těžko uchopitelné zadání zvládnou splnit," sděluje.

Výstava bude v brněnských ulicích k vidění až do konce srpna. Zájem o ni bude pravděpodobně velký, lidé se zastavovali a četli si popisky u děl.

"Na výstavu jsem rozhodně zvědavá. Myslím, že nenásilnou formou připomíná, co se v Brně v minulosti dělo," řekla studentka Barbora Hamplová.

Kde hledat Brno Art Open

Moravské náměstí
František Pavlík a boj o českou univerzitu (Esther Stockerová)

Kobližná ulice u Mahenovy knihovny
Jiří Mahen a okupace Československa (Richard Loskot)

park za Domem umění
Vražda židovského hosta v kavárně Esplanade (Sofie Thorsenová)

park na Moravském náměstí
Pavel Haas a holokaust brněnských Židů (Milena Dopitová)

severní terasa hradu Špilberk
Popravy v Kounicových kolejích (Pravdoliub Ivanov)

Brněnská přehrada
František Šikula a záchrana přehradní hráze (Jiří Kovanda)

Malinovského náměstí
Vyhnání brněnských Němců (Anton Čierny)

Dům umění, Malinovského náměstí a Svitavské nábřeží
Mládež vede Brno (Kristina Leko)

park za Domem umění
Proces se zelenou internacionálou (František Kowolowski)

okolí podniku Zetor v Líšni
Oběti srpna 1968, Viliam Debnár (Ateliér environment FaVU VUT Brno)

Orlí a Běhounská ulice
Zastřelení Danuše Muzikářové (Robert Vlasák)

Pekařská ulice
Zmizení Marie Bartošové v brněnském podzemí (Jiří Černický)

hala Hlavního nádraží
Vražda Pavla Švandy (Slaven Tojl)

Moravské náměstí
Revoluce a ztráta iluzí (Richard Fajnor)