Letadlo L-410 brněnské společnosti Van Air Europe na ostrově Man. | foto: archiv Zdeňka Skládala

Posádka zvolila menší zlo, vysvětluje manažer větrné přistání z Manu

  • 27
V případu „záhadného“ zákazu letů pro brněnskou společnost Van Air po přistání na ostrově Man je o něco jasněji. Manažer společnosti popsal iDNES.cz, čím jej Britové zdůvodnili. Zároveň řekl, že letadla z ostrova firma stáhla. Aerolinky Citywing, pro něž tam stroje létaly, jsou totiž v likvidaci.

Brněnské L-410 uzemnilo na Manu problematické přistání za silného větru. Dlouho se ale nevědělo, co k zákazu přesně vedlo (více zde). Podle manažera společnosti Van Air Europe Davida Bařinky britský úřad zákaz letů zdůvodnil „nedostatečnými postupy společnosti pro rozhodnutí o provedení letu.“

„Britský letecký úřad (UK CAA) nám vytýká situaci, kdy se naše posádka rozhodla namísto přistání na cílovém letišti Belfast-City vrátit kvůli silnému větru na Isle of Man, který byl naplánován jako jedno z náhradních letišť,“ přibližuje manažer Van Air.

„V době, kdy se takto posádka rozhodla, byla síla větru na Isle fo Man v pořádku, ale poté, co již letadlo bylo tak blízko Isle of Man, že vzhledem ke zbývajícímu množství paliva nebylo zcela bezpečné letět jinam, vítr zesílil nad limit,“ líčí Bařinka.

Hrozil prý nedostatek paliva

V tu chvíli podle něj posádka zvolila menší zlo. „Přistála bez poškození letadla nebo zranění osob na palubě na Manu, než by se dostala pod předepsané minimum paliva. A to cestou na jiné letiště, kde počasí mohlo být lepší, ale taky nemuselo. A to vzhledem k rychlým změnám počasí kvůli přecházející bouři Doris,“ upozorňuje Bařinka.

Případ stále není uzavřen. „Vyšetřuje jej anglický AAIB ( Air Accidents Investigation Branch, v překladu Úřad pro vyšetřování leteckých nehod, pozn.red.) , my jsme s nimi ve spojení a informují nás. Ale co vyšetřili, zatím nevíme,“ sdělil letový inspektor Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josef Procházka.

Uzemnění Van Air ve Velké Británii znamenalo i konec aerolinek Citywing, pro které brněnské stroje létaly. A protože tak na ostrově Man pro brněnská letadla není práce ani po případném odvolání zákazu, přeletěla na domovské letiště do Tuřan. Zde vyčkávají na další poslání.

Citywing jsou v likvidaci od minulého pátku. „Informovali nás o tom v podstatě v okamžiku, kdy se tak rozhodli učinit, protože se do poslední chvíle snažili nalézt řešení v podobě případného investora. Důvodem byla finanční neschopnost platit provoz jiných větších a dražších letadel namísto našich L-410,“ informuje Bařinka.

Zaměstnat čtyři letadla není jednoduché

„Samozřejmě jednáme o nových kontraktech. Konec Citywing je pro nás dost nepříjemný. Sháníme usilovně jinou práci, ale asi si dovedete představit, že zaměstnat čtyři letadla za odpoledne není jednoduché. Něco se rýsuje, ale bylo by předčasné cokoliv prezentovat,“ podotýká Bařinka.

Z historie Van Air

Společnost Van Air byla založena na konci roku 2004 jako doplnění činnosti firmy Aeroservis, která slouží jako servis pro devatenáctimístná letadla L-410 vyráběná v Kunovicích.

Osvědčení leteckého dopravce vydané českým Úřadem pro civilní letectví podle něj zůstává u Van Air i nadále v platnosti. „Můžeme létat bez omezení s pasažéry i nákladem, pouze nemůžeme do Velké Británie. Samozřejmě, že se tomuto dle nás neodůvodněnému rozhodnutí britského úřadu chceme bránit,“ říká Bařinka.

Společnost Van Air byla založena na konci roku 2004. „Provozujeme jak lety s cestujícími, tak cargo. Troufáme si říci, že Van Air vrátil L-410 tam, kam původně patří, tedy do dopravy pasažérů na krátkých tratích. A čtyřistadesítky prokazují, že konstruktéři LETu udělali svoji práci opravdu dobře,“ chválí Bařinka.

K létání v Británii se společnost dostala už v roce 2006. „Měli jsme kamarády, kteří měli kamarády, a ti měli kamarády. Tak to v letectví chodí. Je to v podstatě jedna celosvětově propojená tlupa bláznů,“ popisuje Bařinka.

Představní letadla L410 v Kunovicích:

22. září 2011