Letadla L-410 se vyrábějí v Kunovicích. | foto: archiv Zdeňka Skládala

Stroje brněnských aerolinek v Británii dolétaly. Po problematickém přistání

  • 82
Nestala se žádná nehoda ani se nikdo nezranil, přesto má letecká společnost Van Air Europe sídlící v Brně problém. Její flotila operující na Britských ostrovech dostala od tamních úřadů zákaz letů po přistání na ostrově Man. Pasažéři zmiňují na sociálních sítích dramatický manévr.

Incident se odehrál minulý čtvrtek dopoledne na ostrovním letišti Ronaldsway. Jak popsal specializovaný web The Aviation Herald, dvoumotorový letoun L-410 brněnské společnosti nejprve vzlétl do severoirského Belfastu. Tam ovšem kvůli turbulencím způsobeným bouří Doris nemohl přistát, proto se vrátil zpět na ostrov Man, kde dosedl na přistávací plochu.

Když se pilot chystal opustit ranvej, dostal podle webu znenadání z řídící věže příkaz zastavit a vypnout motory. Pasažéry následně odvezla přistavená vozidla.

Zároveň byly všechny letouny Van Air provozované pod hlavičkou Citywing „uzemněny“ do vyšetření případu. Tedy dostaly od britského leteckého úřadu zákaz znovu vzlétnout.

Proč? Odpověď na tuto otázku je zahalena tajemstvím. Podle zprávy z webu The Aviation Herald událost vyšetřuje český Úřad pro civilní letectví, jelikož je postižená společnost registrovaná v Česku.

Kdo vlastně případ vyšetřuje?

Mluvčí českého úřadu však tuto informaci odmítá. „Jsme v kontaktu s britským leteckým úřadem, který společnost uzemnil a řeší to. Snažíme se o součinnost, ale týká se to spíše podávání informací a konzultací, jinak jsme v tom zainteresovaní velmi málo. Případ nešetříme, protože nám ani nepřísluší jej šetřit,“ uvedl Vítězslav Hezký.

Z britského Civil Aviation Authority (britský Úřad civilního letectví) ovšem od mluvčího Richarda Taylora dorazila na dotaz iDNES.cz následující odpověď: „Civil Aviation Authority přerušila v Česku registrovanému operátorovi Van Air povolení létat ve Velké Británii jako následek incidentu jeho letadla na letišti ostrova Man z 23. února. Incident je vyšetřován orgány českého Úřadu pro civilní letectví, který má regulační dozor nad Van Airem. Bezpečnost cestujících je vždy naší nejvyšší prioritou a zůstáváme v kontaktu s příslušnými stranami.“

Představení letadel v roce 2011

22. září 2011

Co na to český Úřad pro civilní letectví? „S touto interpretací britského úřadu už jsme se setkali. Ale opravdu nejsme ti, kdo to vyšetřuje, my provádíme státní dozor a nesmíme být ani v principu do takového šetření zahrnuti. Je to zřejmě mylná interpretace z jejich strany, což neznamená, že s nimi nespolupracujeme,“ podotkl Hezký.

Ještě to není uzavřená věc, řekl manažer společnosti

Na facebookovém profilu společnosti Citywing se objevil komentář tvrdící, že „kdybyste byli v letadle, rozuměli byste, proč jsou nyní uzemněni.“

Podobné případy obvykle spadají pod Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, ani ten však detaily nedisponuje. „Máme oznámení o přistání za nepříznivých povětrnostních podmínek, tedy za silného větru. Ale oficiální vyjádření od žádné strany nemáme. Víme jen to, co bylo zveřejněno na internetu,“ uvedl letový inspektor ÚZPLN Josef Procházka.

Jasno do situace nepřinesla ani samotná Van Air. „Nezlobte se, ale zatím se k tomu nebudu vyjadřovat. Ještě to není uzavřená věc a nerad bych uvedl něco, co by mohlo poškodit zájem obou stran, tedy jak společnosti, tak úřadu,“ sdělil manažer společnosti David Bařinka.

Van Air podle informací z internetu disponuje pěti stroji Let L-410, z nichž čtyři létají pro Citywing sídlící na ostrově Man. Loni brněnský dopravce uspěl v soutěži ve Walesu, kde obsadil jedinou tamní vnitrostátní linku spojující metropoli Cardiff se severem země.