ilustrační snímek.

ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na dárky se čeká ve frontě hodiny, pošta chce rozvážet i na Štědrý den

  • 8
Už od rána přešlapují u pobočky České pošty na hlavním nádraží v Brně desítky lidí. Chtějí si vyzvednout balíky s vánočními dárky, které si objednali přes internet. Jiní čekají na přepravce doma. Nakupování zboží z tepla domova využívá čím dál více Jihomoravanů. Pošta bude rozvážet i na Štědrý den.

Právě Česká pošta hlásí oproti loňsku třicetiprocentní nárůst počtu balíků k dodání, podobně jsou na tom i další dopravci. Rozvoz navíc v minulém týdnu zbrzdilo počasí a s ním spojené výpadky elektřiny (o problémech na jihu Moravy čtěte zde).

Nápor na nejfrekventovanější pobočce pošty u brněnského nádraží si vyzkoušela i redaktorka MF DNES. Byla až třicátá na řadě. Na vydání čekala bezmála hodinu, a to někteří zákazníci před ní nevydrželi a raději odešli.

Česká pošta na vypjatou situaci reagovala najmutím dvou tisíc brigádníků po celé republice. Rozvážet zásilky budou o víkendech, a když nebudou stíhat, tak i na Štědrý den dopoledne.

„Jižní Morava je na tom srovnatelně stejně jako ostatní kraje,“ přiblížila mluvčí České pošty Marta Selicharová. Tvrdí, že konkrétně v Brně na situaci nic nemění, že klasické pobočky pomalu mizí, jako například strategická Poštovská v centru (více o rušení poboček v centru města čtěte zde).

„Lidé si mohou zásilku vyzvednout na takzvaných obslužných místech nebo na jiné nejbližší pobočce pošty,“ tvrdí Selicharová.

Objednávky do 18. prosince doručíme před svátky, slibuje pošta

Uvedla také, že pokud člověk objedná dárek ještě tento týden, pošta jej do Vánoc bez problému doručí. „Když dostaneme balík k rozvozu nejpozději ve čtvrtek 18. prosince, tak ho zákazník do svátků dostane,“ vzkázala Selicharová.

Lidé ale musí počítat s tím, že předání zboží z internetového obchodu dopravci může trvat několik dnů, tudíž čas je maximálně do víkendu.

Zákazníci ale nespoléhají už jen na Českou poštu. Trojnásobně vyšší zájem o doručení balíků oproti zbytku roku eviduje dopravní firma Geis. Největší nápor zaznamenali loni 16. prosince.

Objem přepravovaného zboží z e-shopů byl v tento den ještě o desítky procent vyšší, než je prosincový průměr. A podobný scénář očekává Geis i v tomto roce.

„Řada lidí již tradičně nechává objednávání zboží na poslední dva týdny před Vánoci,“ podotkla manažerku marketingu firmy Geis Eva Děkanová.

I ona uvádí jako mezní termín přebrání zásilky 18. prosince. „Pokud nenastane žádná nepředvídatelná situace, jako například sněhová kalamita nebo ledovka, balík by měl dorazit včas,“ poznamenala s tím, že mírný skluz nabrali minulý týden v době velké námrazy.

Firma před Vánocemi posílila i svá tradiční výdejní místa, takzvané Geis Point, která má ve všech okresních městech.

Jihomoravané k doručování využívají i služby DHL, ta ale není zdaleka tak vytížená jako Česká pošta nebo Geis - převáží zejména firemní a zahraniční zásilky, české e-shopy je nezatěžují.

MF DNES se pokoušela kontaktovat také dalšího významného dopravce, firmu PPL. Manažer rozvozu ale nebral telefon. Na opožděné dodávky zboží touto firmou upozorňovali někteří Brňané na Facebooku. Zásilky se minulý týden zpozdily až o několik dnů.