Hnutí ANO představilo svoji verzi nového železničního uzlu v Brně. Hlavní...

Hnutí ANO představilo svoji verzi nového železničního uzlu v Brně. Hlavní budova pro dálkové spoje by měla vzniknout až za řekou Svratkou poblíž mrakodrapu AZ Tower. Částečně by ale zůstalo v provozu i stávající nádraží v centru. | foto: ANO

Překvapivý obrat. Dvě nádraží chceme mít v koaliční dohodě, hlásí ANO

  • 47
Nečekaný bod by mohla mít nová koaliční smlouva, která právě vzniká v Brně – hlavní vlakové nádraží se odsune, a to dokonce až k AZ Toweru. A vlastně budou nádraží dvě, to současné pro regionální dopravu, to odsunuté pro dálkovou.

Přesně o tohle míní usilovat náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek (ANO), který v pondělí překvapivě představil úplně novou polohu dopravního uzlu (psali jsme zde). To, že hnutí narychlo svou vizi ukázalo právě v době, kdy jeho blok vyjednává o návratu do koalice s lidovci, tak není náhoda.

„Ve středu debatu o této možnosti otevřu na zasedání výboru Správy železniční dopravní cesty, která pracuje na studii proveditelnosti,“ řekl Mrázek, podle něhož město velikosti Brna dvě nádraží bez problémů upotřebí.

Podle zjištění MF DNES si narychlo ještě ve čtvrtek nechal mimořádně svolaným brněnským předsednictvem hnutí posvětit půl roku v tichosti připravovaný nápad.

Lidovci, kteří byli dosud spíš zastánci odsunu, reagují překvapeně. „Slyším to od vás poprvé,“ uvedl Petr Hladík, který je za KDU-ČSL členem vyjednávacího týmu o nové koalici. Dodal, že pokud na zanesení novinky do koaliční smlouvy bude ANO trvat, budou s ním o tom lidovci jednat.

Je to v rozporu s tím, co ANO požadovalo, tvrdí zelení

Naproti tomu náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených), který dlouhodobě prosazuje variantu nádraží pod Petrovem, říká, že dvě nádraží by znamenala, že se možná na víc než rok přeruší práce na studii proveditelnosti a čekalo by se na doprojektování Mrázkovy varianty.

„To je v příkrém rozporu s tím, co dosud ANO požadovalo, tedy dopracování studie proveditelnosti a rozhodnutí ještě letos. Nevěřím, že ANO takto během dvou dní otočí své dosavadní požadavky o 180 stupňů. Koaliční jednání tomu ani v nejmenším nenasvědčovala,“ dodal Ander.

Zelení jsou ovšem při koaličním vyjednávání omezení. ANO totiž během koaliční krize do bloku stran ještě s Žít Brno nově přibralo i čtveřici zastupitelů TOP 09. A právě oni mohou v případě neposlušnosti zelených jejich hlasy v zastupitelstvu lehce nahradit. Že chce hnutí vyměnit zelené za TOP 09, se spekulovalo už před půl rokem.

Z nádraží se rýsuje volební téma

Zajímavé je, že sám primátor Petr Vokřál (ANO) se k záležitosti nevyjadřuje. Za hnutí vystupuje pouze Mrázek a další straník a také šéf městské komise pro územní plánování Petr Bořecký, který je společně s dalšími architekty i spoluautorem návrhu.

Návrh přitom znamená zásadní změnu kurzu hnutí. Až doteď ANO tvrdilo, že vyhraněnou odpověď na otázku přesunu nádraží nemá. Nejdůležitější prý pro ně je, aby se vyřešil současný nevyhovující stav co nejdříve. A Vokřál minulý týden řekl, že svůj názor si nechá pro sebe až do referenda, které má být společně s krajskými volbami v říjnu.

Téma přesunu nádraží se tak začíná rýsovat jako jedno z témat krajských voleb. Že to tak vidí i jihomoravské vedení hnutí, zaznělo i na čtvrtečním předsednictvu.

Nová varianta znamená přesun nádraží ještě dále, než s jakým počítají jeho dosavadní zastánci, až za řeku Svratku. Budova by se měla vztyčit až zhruba kilometr od současné polohy, oproti předchozím osmi stům metrů. To by podle autorů vytvořilo ještě více místa pro novou čtvrť. 65 hektarů pro developery by nabobtnalo o dalších 20.

,