Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ve školách se málo větrá, prozradil výzkum

V oblíbeném filmu o básnících se Štěpán připravuje na zkoušky do školy prostřednictvím kyslíku s tím, že jeho blahodárné účinky stimulují mozkové buňky, aby učení šlo lépe do hlavy. Jenže ve školách už studenti a žáci takové štěstí nemají.

Kyslíku je tu mnohdy zoufale málo. Potvrdil to výzkum Státního zdravotního ústavu, který měřil ovzduší v učebnách a třídách také v jihomoravských školách.

O tom, že je potřeba se podívat na to, co školáci dýchají, přesvědčil zdravotníky výzkum, který dělali před několika lety. "Tehdy jsme se soustředili na měření širšího spektra chemických látek, které se v ovzduší mohou vyskytovat. Ty se ale jako zdravotně významné neprojevily," vysvětlila Helena Kazmarová ze Státního zdravotního ústavu.

Zato se ukázalo, že by bylo dobré blíže se podívat na to, co nejvíce ovlivňuje pohodu dětí. Tedy na teplotu, vlhkost, čerstvý vzduch. Zkrátka mikroklima.

Testem prošly jen Vysočina a Praha
Vědci vybrali školy náhodně. Většinou ve větších městech. V každé měřili ovzduší v deseti třídách. Od přízemí do patra, od běžných tříd po počítačové učebny, od severu k jihu.

Pouze Vysočina a překvapivě Praha testem prošly. Imise ve třídách tu byly nízké. Ostatní kraje ale propadly. I v jihomoravských učebnách je až třicet stupňů a hodnoty oxidu uhličitého, tedy "vydýchaného vzduchu", většinou mírně přesahují povolené hodnoty.

Pracovníci Státního zdravotního ústavu zjistili, že zhruba ve třetině učeben je přetopeno. Nejvyšší naměřená hodnota dosáhla třiceti stupňů Celsia. Ve většině učeben byl také příliš suchý vzduch.

Naměřené hodnoty oxidu uhličitého kolísaly mezi 0,09 až 0,19 procenta. Hodnota v místnostech by přitom měla být maximálně 0,15 procenta. Téměř třetina tříd tak nevyhověla. Extrémním případem, který experti ve výzkumu zaznamenali, byla třída s 0,29 procenta oxidu uhličitého.

Stačilo by více větrat
"Každá škola je jiná. Kvalita prostředí ve třídách je samozřejmě ovlivněna stavebním materiálem. Tím, jestli je ve třídách linoleum, nebo koberec, jaký je tam nábytek. Záleží i na tom, kde je škola umístěna, a na zvyklostech, které jsou v ní zavedeny. Z největší části ale na samotném chování učitelů a žáků," naznačuje Helena Kazmarová ze Státního zdravotního ústavu, že by stačilo více větrat.

Školy už dostaly vyhodnocení testů. A pokud výzkumníci objevili problém, obdržely i radu, jak se ho zbavit.

Své o tom ví i ředitelka brněnské mateřské školy Zvídálek v Bystrci Ludmila Cecavová. Ve školce začali o kvalitu ovzduší pečovat už před několika lety, kdy pořídili speciální čističky vzduchu. Peníze na jejich pořízení sehnali sponzorsky sami rodiče. A zařízení se jednoznačně osvědčilo.

"Jsme skutečně nadšení. Používáme i voňavé esence, které brání vysoušení sliznice," přiblížila Cecavová.

Po zavedení návleků na boty klesla ve škole nemocnost
Proti částečkám mikroskopického prachu, které po třídách poletují, navíc ve školce zavedli speciální ochranné návleky na boty. Ty si berou hned u vchodu do budovy děti, ale i rodiče.

"Zbavili jsme se tak prachu, který děti dýchaly. Dělala jsem si průměr nemocnosti před a po zavedení tohoto opatření a nemocnost klesla o celou třetinu," tvrdí ředitelka školky. Návleky tady denně perou, prostředí je jako v nemocnici. "Je s tím práce, ale vyplatí se," míní.

Ve vydýchaném prostředí děti rychleji přepadá ospalost. Jsou unavené a nesoustředěné. V přetopených místnostech se navíc mohou vyskytnout i potíže s dýcháním. Zásadní zdravotní rizika však podle alergologa Tomáše Rohovského nepředstavují.

"Vyšší koncentrace oxidu uhličitého může znamenat určité dýchací obtíže. Ovšem neexistují studie o tom, že by zhoršovaly například alergie nebo astma," míní.

Výzkumníci se podle Heleny Kazmarové do škol ještě vrátí. V příštím roce je však čeká také sonda do kvality ovzduší v českých bytech, která se opakuje jednou za pět let v několika stovkách vybraných bytů.