Vyznat se v systému slev Českých drah je pro cestující na jihu Moravy složité, správně jim nemusí poradit ani pracovníci za přepážkami (ilustrační snímek)

Vyznat se v systému slev Českých drah je pro cestující na jihu Moravy složité, správně jim nemusí poradit ani pracovníci za přepážkami (ilustrační snímek) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Ve slevách se nevyznají ani zaměstnanci drah, špatná rada se prodraží

  • 9
Která jízdenka vyjde nejlevněji? Odpověď na tuto otázku hledají často cestující na jihu Moravy marně. Vyznat se v systému slev Českých drah je totiž složité a správně jim nemusí poradit ani zaměstnanec za přepážkou. Špatná rada může přitom jízdné prodražit až o 150 korun.

Aby byl zmatek ještě dokonalejší, pokryl už prakticky celé území kraje systém integrované dopravy - a ten nabízí vlastní jízdenky podle zón. Bezradným cestujícím podle testu MF DNES správně neporadí ani pracovníci na nádražích.

"Potřebovala bych jet příští sobotu s dětmi a babičkou z Brna do Valtic. Poradíte mi, jaká jízdenka je nejlevnější?" S touto otázkou se redaktorka MF DNES obrátila na ženy za přepážkou na dvou brněnských nádražích. Pokaždé dostala jinou odpověď a ani jedna z nich nebyla správná.

V informační kanceláři na hlavním nádraží žena hned naťukala do formuláře v počítači čtyři osoby na společnou jízdenku. Cena by podle ní byla 357 korun. Na otázku, jestli pro takovou skupinu neplatí nějaká sleva, rozpomněla se zaměstnankyně Českých drah na existenci slevových průkazů pro důchodce.

"A kolik má vaše babička let? Jestli ještě nemá sedmdesát, mohla by si pořídit průkaz pro seniory a získala by poloviční slevu," řekla. Bylo zřejmé, že žena se v systému slev příliš nevyzná, a na existenci jízdného pro Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK) si nevzpomněla vůbec.

Na nádraží v Brně-Králově Poli pokladní spočítala cenu hromadné jízdenky o víkendu na 276 korun. Pak si ale uvědomila, že Valtice jsou součástí IDS JMK, a doporučila redaktorce desetizónovou jízdenku. "Ta stojí šedesát osm korun a děti ještě o polovinu míň," vysvětlila žena na pokladně. Celková cena by tak byla 204 korun.

Systém slev je složitý, hájí se České dráhy

Od první varianty se tedy cena snížila o sto padesát korun. Ale ani to není nejlevnější. Za 190 korun se totiž dá koupit jednodenní jízdenka, která platí pro všechny zóny IDS JMK. O víkendu na ni mohou jet dva dospělí a k tomu přibrat až tři děti. Platí čtyřiadvacet hodin, takže kdyby skupina chtěla jet i zpátky, nemusela by si kupovat zpáteční jízdenku.

"Systém slev pro tak velké území je složitý. Obsluha na přepážce nemusímít dost času, aby se cestujícímu mohla dlouho věnovat, a proto třeba řekne první možnost, která ji napadne," hájí České dráhy jejich mluvčí Radek Joklík.

Pokud cestující chtějí zjistit, jaká jízdenka je pro ně nejvýhodnější, mají se podle mluvčího Joklíka obrátit na informační linku na čísle 840 112 113.

"Jsou tam školené operátorky, které se v systému dobře orientují. Cestující by si měli dopředu rozmyslet, kam jedou, jestli je to víkend nebo také kdy se budou vracet," doplnil mluvčí, podle kterého mohou lidé slevy zjistit na internetových stránkách Českých drah.

V testu ale ani jedna z žen za přepážkou v časové tísni nebyla. V době, kdy se jich redaktorka redaktorka na jízdné ptala, za ní ve frontě nikdo nestál. Na možnost slevy se navíc musela sama zeptat, přičemž nedostala doporučení ke koupi některé ze slevových karet Českých drah.

"Přišel jsem k okýnku a chtěl jízdenku do Prahy. Paní se mě zeptala, jestli mám slevu. Já odpověděl, že ne, leda že by mi nějakou dala. Ona odvětila, tak jo, máte to za půlku," poukázal na zvláštní chování zaměstnanců Českých drah jeden z cestujících.

V Kyjově se ve slevách vyznají

Další část testu se uskutečnila v Kyjově. Redaktorka chtěla jízdenku do Luhačovic opět pro dospělého, seniora a dvě děti.

Na rozdíl od Brna byla na kyjovském nádraží paní u přepážky velmi dobře informovaná. Okamžitě vyhledala nejen spoje, ale poradila, kde přesednout, jaké je nejvýhodnější spojení a také nejvýhodnější jízdné. Nalezené informace vytiskla a připsala k nim cenu nejlevnější jízdenky.

Když se redaktorka zeptala ještě na cestu dvou dospělých o víkendu do Prahy, pracovnice hned vytáhla propagační brožurku Českých drah s přehledem možných slev. Byla v něm velmi dobře orientovaná, zaškrtla, jaká sleva by se cestujících konkrétně při této cestě týkala.

Navíc dodala, že pokud by se vraceli ještě týž den, doporučila by koupit zpáteční zlevněné jízdné za 550 korun, na které je možné jet kamkoli po České republice.

,