Instalace doslova "žijí" (protože poháněné elektromotory) vlastním životem. Mají v sobě zvláštní kombinaci grotesknosti a monumentálnosti. Malé "skládanky", připomínající domečky pro panenky, se spojují do obřích pohyblivých a důmyslně propojených konstrukcí.
Francouzský umělec Bernard Lagneau zve všechny procházející brněnskou Galerií Vaňkovka na výpravu do svých Pohyblivých kartonových světů. Nová výstava bude v nákupním centru do 26. září.
Konstrukce, na něž Lagneau spotřeboval přes jeden a půl tuny kartonu, zde za plného provozu stavělo deset lidí pět dní nonstop na směny. Celé spodní patro galerie zaplnily sochy i sošky z kartonu, provázků a chrastí skládající se v elektromotory poháněné několikametrové stavby.
"Svým dílům říkám pohybové světy. Nejsou to sochy. Cílem je obsadit prostor pohybem, který nemá žádný účel," popsal svou výstavu Lagneau, který se v České republice představuje poprvé.
Mohutné konstrukce, zasahující až do horního patra, společně obývají malinké "chrámové chatky" (jak je sám umělec nazývá) zasvěcené třeba francouzskému Montmartru, táborníkům, sportovcům i antickým bohům - a upomínající na ně vlastní architekturou.
"Jsem z výstavy unešený. Sám jsem technik a dívám se na vše jako na zajímavé mechanismy. Převody a mechanismy, které se dnes už skoro nepoužívají, jsou skvěle zavěšené do prostoru, je to bezvadný nápad," líbila se výstava procházejícímu Jaroslavu Skřivanovi.
Premiérou speciálně pro Brno navržené výstavy Lagneauova práce ale nekončí. Umělec je totiž známý tím, že své "pohyblivé světy" přizpůsobuje prostoru i v průběhu výstavy. Stále přidává nové prvky a přetváří své dílo podle proudění návštěvníků do posledního dne.
Ostatně výtvarník Lagneau vytvořil po celém světě více než osmdesát podobných kartonových konstrukcí. Bývalý grafik a ilustrátor knížek je tvoří již 39 let. A přiznává, že nejraději je vystavuje mimo muzea a umělecké galerie.
"Rád mám výstavy v otevřených prostorách, kde je publikum spíše náhodné a všech kategorií, nikoli jen informovaná a odborná veřejnost. Lidé v nákupním centru jsou spíš náhodní diváci, snažit se je zaujmout mě baví víc než vystavovat v nějaké instituci," míní výtvarník.
Většina z jedné a půl tuny použitého materiálu se po skončení brněnské výstavy využije na další umělcova díla. Tak to totiž Lagneau dělává - výstavu z kartonu rozmontuje, převeze do svého ateliéru, poničené kousky vytvoří znovu a odjede smontovat - ovšem zase trochu jinak - zase do jiného města. "Ale zásoby kartonu mám od jedné německé továrny vážně více než bohaté," směje se umělec.