Pětici železničářů viní obžaloba z toho, že se měli podílet na vykolejení...

Pětici železničářů viní obžaloba z toho, že se měli podílet na vykolejení nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku v roce 2011. Drážní inspektor ale upozornil, že chyba nemusí být na jejich straně. | foto: Hynek Zdeněk, 5plus2.cz

Nehoda u Topolan byla varováním v pravý čas, řekl soudu drážní inspektor

  • 2
Vykolejení dvou desítek nákladních vagónů v roce 2011 u Topolan pomohlo odhalit další desítky kritických míst na železnici v celé České republice. Před okresním soudem ve Vyškově na to upozornil drážní inspektor Josef Dvořák. Vypovídal ve prospěch pěti železničářů, kteří jsou za nehodu obžalovaní.

„Vykolejení nákladních vagónů bylo varováním v pravý čas. Díky tomu vyšlo najevo, že na celém území České republiky byla dlouhodobě špatně prováděna kontrola upevnění kolejí. Okamžitě po nehodě začala důkladná revize všech tuzemských tratí. Výsledkem bylo, že za jediný týden byla nařízená zpomalená jízda v 52 úsecích,“ vypověděl před soudem Dvořák.

Drážního inspektora na líčení pozvali obhájci pětice obžalovaných železničářů, u nichž soud zkoumá míru zavinění. Dvořák mimo jiné upozornil, že upevňovadla kolejí byla naprosto nevyhovující.

„Tento typ upevňovadel je u bezstykové koleje zakázán přibližně deset let vyhláškou. Častokrát se totiž povolují a při opakovaném dotahování se rozmáčknou. Naoko to přitom může vypadat tak, že je kolej dobře utažena. Na trati mezi Brnem a Přerovem poblíž Vyškova byl tento typ ale zvolen ještě před vydáním zmíněné vyhlášky,“ upozornil Dvořák.

Na kritickém úseku byly koleje staré přibližně pětadvacet let. Životnost upevňovadel je přitom pouhých dvacet roků. Jeden z pětice obviněných, vrchní traťmistr Vladimír Kuřátko o problému věděl.

„Několik let jsem proto žádal o výměnu kolejí, ale marně,“ vypověděl Kuřátko u soudu.

Chtěl osm a půl kilometru kolejnic, dostal 200 metrů

Jeho slova v pondělí potvrdil před soudem i drážní inspektor Dvořák.

Vykolejení vlaku u Topolan

Nehoda se stala v neděli 5. června 2011.

Nákladní vlak s prázdnými vagony na uhlí mířil z Brna do Bohumína, z pětadvaceti jich vykolejilo třináct.

Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

„Tyto žádosti mohu potvrdit. Vrchní traťmistr žádal každým rokem o výměnu několika kilometrů kolejnic. Dostal z toho ale vždy jen zlomek. V jednom roce chtěl například 8 400 metrů kolejnic, ale dostal jich jen 200 metrů. Chyba byla jednoznačně v systému,“ řekl Dvořák.

Nedořešenou otázkou zůstává, jak je možné, že v místě nehody bylo špatně uchyceno až 98 procent kolejnic, což je i podle Dvořáka nevídané množství.

Obvinění železničáři jsou ale přesvědčení, že na vině nehody je šestice nákladních železničních vagónů v havarijním stavu, které byly podle jejich tvrzení součástí vlaku. To se jim ale zatím nepodařilo doložit.

Soudce Karel Menšík proto odročil líčení na březen, aby vyslechl další svědky.