Podle ředitele inspekce Marina Klanici v posledních letech na trhu neustále přibývá potravin, jejichž obsah neodpovídá informacím uvedeným na obale.
"Narůstají problémy s klamáním spotřebitelů a falšováním potravin. To se děje tehdy, když se potraviny tváří jako něco jiného, než ve skutečnosti jsou," vysvětlil Klanica.
O nakupováníCo zaznělo o trhu v Česku na veletrhu Salima Stále více zákazníků upřednostňuje diskontní obchody (31 %) a hypermarkety (28 %) před malými samoobsluhami (15%). Ve velkém do zásoby nakupuje 52 % lidí. Důležitou roli hraje cena. Zlevněným potravinám dává přednost 77 % zákazníků a 66 % cíleně vyhledává akce. Lidé považují české potraviny za kvalitnější než zahraniční, 81 % hodnotí české výrobky jako vysoce kvalitní. (Zdroj: Státní zemědělská a potravinářská inspekce) |
Podle průzkumu, který nechala inspekce vypracovat, nesou část viny na tomto trendu i sami zákazníci. Za posledních pět let se totiž zdvojnásobil počet těch, kteří informace na obalech potravin nečtou.
Přitom mezi čokoládou a "kakaovou pochoutkou" existuje obrovský rozdíl. Zatímco první je vyrobená z plnotučného mléka a má vyšší obsah kakaa, v druhém případě mléko nahradil ztužený rostlinný olej.
Stejné rozdíly panují mezi džemem a "ovocnou směsí", destilátem a "ostatní lihovinou" nebo špekáčkem a "opekáčkem".
Za prohřešky spojené s nepravdivými údaji na potravinách rozdávají inspektoři stále více pokut. Počet správních řízení stoupl za poslední tři roky téměř čtyřnásobně.
Zatímco ještě v roce 2006 řešila inspekce v souvislosti s klamáním spotřebitelů třiašedesát řízení, minulý rok se jejich počet vyšplhal až na dvě stě třicet.
Podle mluvčí potravinářské inspekce Martiny Šmídtové nedopadl výzkum ani v jiných směrech pro Čechy příliš příznivě. Od roku 2005 přibylo lidí, kteří jedí nemyté ovoce, nechávají potraviny delší dobu nevhodně uložené nebo zmrazují už jednou rozmrazené potraviny.
Oproti minulým létům se naopak zlepšila nezávadnost potravin. Podle Klanici zdraví nebezpečných nebo shnilých výrobků na českých pultech ubývá.