Management akciové společnosti Veletrhy Brno letos kvůli hospodářské krizi počítá s desetiprocentním poklesem tržeb. Nemusí však jít o konečné číslo. "Může to být i víc. Situace se neustále vyvíjí. Před měsícem jsme ještě neměli představu o tom, že to bude tolik," uvedl generální ředitel výstaviště.
Pro nejdůležitější výstavní akce je rozhodující vývoj ve stavebnictví, strojírenském, elektrotechnickém a automobilovém průmyslu. Stavebnictví nyní zažívá útlum, automobilky nemají odbyt, a na ně navázané strojírenské firmy tak přicházejí o zakázky.
Firmy šetří a první položkou, kterou se obvykle rozhodnou omezit, jsou výdaje na propagaci. S nižšími příjmy budou muset počítat i firmy v regionu, kterým výstaviště dává vydělat.
Veletrhy Brno nyní hledají cesty, jak ušetřit desítky milionů korun. Loni v létě, kdy ještě všichni vesele utráceli, firmy bohatly a kapacita výstaviště nestačila poptávce, společnost Veletrhy Brno mohutně investovala.
Začal se stavět nový pavilon P. Obří hala, která bude po dokončení větší než dvě fotbalová hřiště, by měla stát téměř miliardu korun.
"Pokud vystavovatelům nenabídneme odpovídající prostory, ohrožuje to naše nejdůležitější projekty," zdůvodňovalo tehdy vedení svůj investiční záměr. Těmi nejdůležitějšími projekty jsou pro brněnské výstaviště Autosalon a Mezinárodní strojírenský veletrh.
Úvěr se proměnil v noční můru
Úvěr ve výši několika stovek milionů, který si na výstavbu monstrózního pavilonu musely Veletrhy Brno vzít, se v době ekonomické krize proměnil v noční můru. "Abychom mohli zdravě fungovat a dostát požadavkům majitelů, budeme muset určitý objem nákladů snížit. S tím se dokážeme vyrovnat bez propouštění zaměstnanců," zdůraznil generální ředitel.
Prvořadou otázkou je teď pro výstaviště Autosalon. Ještě nedávno se plánovalo, že se veletrh prodlouží na dva víkendy. Teď se management snaží, aby automobilky na výstaviště vůbec dostal.
"Máme zájem veletrh udržet i v době, kdy se automobilkám vede hůře. I za cenu nižších tržeb a zisku," připustil Škrla. "Věřím, že Autosalon bude. Aby měl smysl, musí být postaven alespoň na dvaceti značkách," konstatoval ředitel.
S výraznějším propadem u dalších klíčových veletrhů, kterými jsou strojírenský a stavební, zatím management společnosti nepočítá. "Německo a Rakousko mají zájem o navyšování účasti na strojírenském veletrhu. Vnímají to jako možnost přístupu na český trh," uvedl Škrla.
Analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka tvrdí, že brněnské výstaviště nyní moc nepomůže exportérům. "Řada firem z kraje je exportně založená. Výstaviště jim může pomoci ke zviditelnění na zahraničních trzích. V současnosti však v zahraničí prostě poptávka po zboží chybí," konstatuje Marek Hatlapatka.
Krize některým veletrhům nahráváVedení společnosti Veletrhy Brno přiznává, že má starosti, ale druhým dechem dodává, že nejde onic dramatického. "Předpokládaný pokles tržeb o dvě stě milionů nás neohrozí," říká generální ředitel společnosti Jiří Škrla. Z čeho pramení váš optimismus? Není tato krize jiná? Máte firmám v době krize co nabídnout, když v zahraničí chybí poptávka po jejich zboží? Ve kterých? To ale zřejmě není případ Autosalonu. Jak bude veletrh letos vypadat? Jak těžké je v současné době přesvědčit firmy o tom, že mají jít na výstaviště? S jakým poklesem tržeb počítáte? To je reálný nebo optimistický odhad? Jak? |