Ivy si se strašnickou fabrikou plácl na jaře a všichni si od spolupráce s vicemistrem světa 1968 slibovali skvělé výsledky.
Jenže na Sachsenringu se jawě v tréninku kousl motor a Ivy nestihl vymáčknout spojku. Následoval tvrdý pád, převoz do nemocnice v dnešním Chemnitz, kde Ivy na operačním sále zemřel.
V Brně smolné jawácké prokletí pokračovalo. Zástupci továrny si rychle plácli s nejúspěšnějším soukromým jezdcem v paddocku - Australanem Jackem Findlaym.
Jenže ten na osiřelé motorce po Ivym neodjel ani první trénink a při pádu v zatáčce na Veselce si zlomil klíční kost. Ve stejném místě šel k zemi i František Šťastný, František Boček a řada dalších jezdců. Na vině byl zřejmě nekvalitní asfalt, který měkl a pro jezdce byl nevyzpytatelný.
Na Jawu nakonec sedl Silvio Grasetti a nakonec z toho byl velký úspěch - třetí místo. Na stupně vítězů se postavil i Bohumil Staša, který startoval v pětistovkách na ČZ a o třetí pozici musel tvrdě bojovat celý závod.
Výročí Velké cenyVelká cena letos na Masarykově okruhu v Brně oslaví padesáté narozeniny. V pravidelném fotoseriálu se nyní můžete podívat na unikátní fotografie momentů, které vyhlášený podnik v uplynulém půlstoletí doprovázely. Dlouhá léta je trpělivě zpracovával Zdeněk Zavřel. |
Jenže všechny úspěchy nakonec zastínila další tragédie.
František Boček dostal v závodu dvěstěpadesátek opět na Veselce highsider a do nemocnice jej odváželi ve vážném stavu s roztříštěnou lebkou.
„Dostal smyk a přeletěl přes stroj, který je potlučený na levé straně, zatímco František spadl na pravou stranu a narazil hlavou na obrubník,“ popsal nehodu novinářům konstruktér jawy Vladimír Kopřiva.
Boček pak v noci na pondělí v brněnské úrazovce zemřel.