V současnosti stroje pracují na dalších dvou úsecích okruhu (vizualizace a animace stavby VMO v Brně hledejte ZDE). A několik dalších se připravuje. Než se ale z městského půlkruhu stane skutečně okruh, uteče ještě minimálně jedno a půl desetiletí.
Nejdřív se nyní má ulevit od dopravy lidem z Králova Pole. Právě pod ním vznikají dva tunely, které svedou dopravu pod zem. Ražba je v plném proudu, na druhý konec v Žabovřeskách se stavbaři mají prokopat na konci příštího roku.
etapy stavby1. Mimoúrovňová křižovatka Hlinky - dokončena v roce 2006. |
Původně se uvažovalo jen o jednom tubusu tunelu, nakonec ale každý směr povede vlastním.
"Pokud by byl tubus jen jeden, stejně bychom podél něj museli postavit únikovou štolu," vysvětlil Jiří Rupp z Ředitelství silnic a dálnic, proč se nakonec projektanti rozhodli pro velkorysejší variantu.
Zároveň s tunely se pracuje i v Žabovřeské ulici. Ta je sice čtyřproudová, nově se ale napojí rampami na Korejskou ulici a podél zástavby vyrostou protihlukové bariéry.
Další stavby jsou v různých fázích přípravy, u těch nejrozpracovanějších by se mohlo kopnout do země na začátku příští dekády.
Územní rozhodnutí už má stavba Tomkovo náměstí, estakáda, která překlene současnou křižovatku a ve stopě dnešního městského okruhu bude pokračovat směrem k židenickým kasárnám, jednomu z nejkritičtějších bodů současné dopravní sítě v Brně.
Pod vinohradským sídlištěm povede tunel
Ale místo aby se stočila pod železniční viadukt, bude silnice pokračovat po mostě přes železniční nádraží do Rokytovy ulice. Odtud budou auta jezdit zatím přes Vinohrady, výhledově by ale vinohradské sídliště měl podetnout asi kilometrový tunel.
"Nyní je ve fázi přípravy investičního záměru. V příštím roce bychom mohli mít dokumentaci pro územní rozhodnutí. S touto stavbou pak dostaneme celý okruh až na Líšeňskou ulici k Zetoru," popsal Josef Luňáček, technický ředitel Brněnských komunikací, jehož úsek dopravní stavby v Brně připravuje. Pod Vinohrady by auta mohla začít jezdit podle předběžných odhadů kolem roku 2019.
Na vyústění tunelů pak u líšeňské spalovny navážou dvě mimoúrovňové křižovatky, ta druhá pak městský okruh spojí s Ostravskou ulicí, tedy výpadovkou na dálnici D1.
"Tím se konečně uleví přetížené Gajdošově ulici, tranzitní doprava ji bude objíždět právě po novém městském okruhu," řekl Luňáček.
Kolem roku 2020 by podle něj mohla být většina částí okruhu hotova. Zbývat bude jen propojení Heršpické ulice s Bayerovou ulicí u výstaviště.
Studie, podle které město postupuje, počítá s tím, že oba konce nedokončeného okruhu v budoucnu propojí další tunel. Ten by na jedné straně ústil v Jihlavské ulici přibližně u Ústředního hřbitova, na druhém konci by z něj řidiči vyjeli nad řekou Svratkou kousek pod Kamennou kolonií.
Zda se podaří celý okruh dokončit, bude záležet mimo jiné na penězích. Stavby totiž z větší části financuje Státní fond dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu. Podle Luňáčka vypadá budoucnost optimisticky. "Zatím je to tak, že co je připraveno, to se staví," uvedl.