Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma pomohla lidovcům s kampaní, teď má zakázku na krajský projekt

  8:41aktualizováno  8:41
Brněnská firma Vertigo.cz měla nadmíru úspěšný start roku. Vyhrála výběrové řízení na krajský projekt Rodinné pasy za 18 milionů korun. Náměstek hejtmana Roman Celý z KDU-ČSL si slibuje úsporu přes dva miliony ročně. Právě lidovcům však Vertigo.cz zajišťovalo předvolební kampaň.
Firma Vertigo má nyní zakázku na jihomoravský projekt Rodinné pasy. Rodiny s dětmi mohou slevové karty uplatnit v lékárnách či u prodejců potravin. ilustrační snímek

Firma Vertigo má nyní zakázku na jihomoravský projekt Rodinné pasy. Rodiny s dětmi mohou slevové karty uplatnit v lékárnách či u prodejců potravin. ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Společnost Vertigo.cz měla na starost kampaň KDU-ČSL před minulými komunálními volbami. A zakázku na Rodinné pasy firma ve výběrovém řízení vyhrála jen několik měsíců před dalšími komunálními a evropskými volbami.

"Je veřejným tajemstvím, že ´správně´ zadané veřejné zakázky jsou pro politické strany dobrým způsobem, jak ušetřit vlastní peníze a zajistit si nelegální financování volební kampaně přes veřejný rozpočet. Ale samozřejmě to všechno může být jen velká náhoda. Dokud někdo nedokáže, že výběrové řízení bylo zmanipulováno ve prospěch jediného uchazeče, je vše naprosto podle zákona," uvedl Martin Kameník z občanského sdružení Oživení, které bojuje proti korupci.

Rodinné pasy

Projekt Jihomoravského kraje založila v roce 2006 lidovecká radní Marie Cacková. Poskytuje slevy rodinám s dětmi. Mezi Jihomoravany je nyní na 55 tisíc slevových karet. Uplatnit se dají u prodejců potravin, v lékárnách i u řemeslníků. Zapojení je zdarma. V současné době projekt funguje také v Kraji Vysočina, v Olomouckém kraji, Pardubickém kraji, Zlínském kraji, Ústeckém kraji a Královéhradeckém kraji.

Historie se ale v případě obřího slevového programu, který v roce 2006 zakládala tehdejší lidovecká radní Marie Cacková, nápadně opakuje. Do teď totiž peníze za Rodinné pasy kasírovala společnost Sun Drive Communications. I ta je propojená s KDU-ČSL.

Vertigo neznám, tvrdí Celý. Je to náhoda, přitakává ředitel firmy

"Vertigo neznám a nevím, komu dělali kampaň. Bylo to otevřené výběrové řízení a firma nabídla nejlepší cenu. My jako zadavatel to musíme akceptovat. Nemůžeme firmu lustrovat. Nyní budu nekompromisně hlídat, zda plní firma podmínky," označuje vše za souhru okolností náměstek Celý.

A podobně mluví i ředitel Vertigo.cz Tomáš Starosta. "Nesouvisí to, je to náhoda," popsal. Jak je možné, že nabídka jeho firmy byla o téměř sedm milionů levnější než krajem vypsaná předpokládaná cena, komentovat nechtěl. "K tomu se vám nebudu vyjadřovat. Jsou to naše obchodní záležitosti," řekl Starosta.

Volební kampaň KDU-ČSL Brno pro komunální volby 2010, volební noviny KDU-ČSL, tiskoviny pro volební kampaň KDU-ČSL, internetová prezentace brněnské KDU-ČSL. Reference jeho firmy Vertigo.cz se zkratkou lidovecké strany jenom hemží.

"Ohledně nějaké další volební kampaně jsme KDU-ČSL zatím osloveni nebyli. Momentálně s nimi nespolupracujeme," dodal Starosta.

Krajský manažer KDU-ČSL ovšem připouští něco jiného - firma pro lidovce stále pracuje. Vertigo.cz nedávno například vyráběla přeznačení dveří v sídle strany.

"Na volební kampaň v komunálních volbách máme málo peněz. Proto nepočítáme s tím, že by nám ji zajišťovala nějaká agentura. Budeme spoléhat hlavně na dobrovolníky a naše podporovatele. Výrobu letáků samozřejmě někomu zadáme, ale to zvládne libovolný grafik na volné noze," tvrdí však Petr Cajzl.

Úplatek pro lidoveckého zastupitele? Nesmysl

Jeden nemalý "průšvih" už přitom lidovci měli s předchozím provozovatelem Rodinných pasů. Těsně před komunálními volbami v roce 2010 se totiž na veřejnosti objevila nahrávka z roku 2008. Mluví na ní ředitel firmy Sun Drive Communications Jiří Carda. S tehdejším úředníkem a dvojkou na kandidátce s lidovci znesvářené TOP 09 Josefem Drbalem.

Podle Drbala, který pravost záznamu tehdy potvrdil, přitom rozhovor o číslovce "200 pro Frantu" odkazoval na úplatek pro tehdejšího lidoveckého zastupitele Františka Adamce. Za kampaň Zdravá výživa, kterou Cardova firma získala.

Adamec i Carda vše označili za nesmysl. Politika Adamce ale kauza stála místo na stranické kandidátce, ze které odstoupil. Policie vyšetřování údajné korupce odložila.

Firma Sun Drive Communication přitom stále projekt Rodinné pasy obstarává na Vysočině, ve Zlínském či Královéhradeckém kraji. Jako provozovatel je i po měsíci od oficiálního převzetí projektu firmou Vertigo.cz uvedená i pro jižní Moravu.

"Je to celé v začátcích. Od podpisu smlouvy neuběhlo moc času. Další podrobnosti či naše plány vám zatím sdělovat nebudu," hájí se ale nový provozovatel Starosta.

Náměstek hejtmana je sdílnější. Nová firma má za úkol získat slevy i od obřích firem. Například mobilních operátorů, supermarketů či dodavatelů energií. Součástí karty bude čip, který umožní jejího držitele identifikovat a šít mu slevy na míru.

"I kdyby každý držitel ročně ušetřil jen tisícovku, při 55 tisíci vydaných kartiček to znamená úsporu pětapadesát milionů. Peníze zůstanou v kapsách jihomoravských rodin a ty je budou moci utratit v místní ekonomice," vykreslil Celý







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.