Spory mezi vinaři se přiostřují, nově vzniklé rebelující Vinařské asociaci ČR přibývají členové (ilustrační snímek).

Spory mezi vinaři se přiostřují, nově vzniklé rebelující Vinařské asociaci ČR přibývají členové (ilustrační snímek). | foto: Zdeněk Němec, ČTK

Vinaře rozdělují peníze, nově vzniklé asociaci přibývají členové

  • 6
Mezi vinaři to začíná pořádně vřít. Ještě před týdnem jich bylo sedmdesát, teď už se blíží počet členů a sympatizantů nové Vinařské asociace ke stovce. Spolek, který se v těchto dnech teprve registruje, chce po dlouhých letech změnit trh s vínem a zastavit rozhodovací monopol Svazu vinařů České republiky.

"Žádné organizaci neprospívá, když se lidé v jejím vedení nemění, ztrácí tak vztah k realitě," říká vinař z Moravského Žižkova Jiří Maděrič.

Lidem z vinařského svazu kritici z asociace vyčítají neprůhledné rozdělování peněz, prosazování zbytečného papírování a porušování vnitřních pravidel.

Proti asociaci stojí svaz, který už z historického hlediska hájí zájmy zhruba půldruhého tisíce vinařů a vinařských firem. Státem podporovaná organizace totiž sdružuje vinaře už téměř dvacet let.

Kdo je kdo ve sporu

Vinařský fond ČR

Podporuje marketing vína, vinaři mu musí odvádět peníze, letos bude hospodařit se 70 miliony korun. Více než polovinu dává stát. V čele je Jaroslav Machovec.

Vinařská asociace ČR

Dobrovolné a odborné sdružení obchodníků s víny z Česka a vinařů, kterým se nelíbí hlavně neprůhledné rozdělování peněz. Předseda Josef Valihrach.

Svaz vinařů ČR

Sdružuje 1 500 vinařských firem a vinařů, kteří vyrobí asi 60 procent produkce vína. Podporuje aktivity Vinařského fondu. Podílí se na vinařské legislativě. V čele stojí Josef Svoboda.

"Vinařství na jižní Moravě je poměrně malé. Potřebujeme, aby všichni táhli za jeden provaz," poznamenává místopředseda Svazu vinařů Josef Svoboda. Podle něj svaz "podporuje vinařství jako celek, nikoliv jednotlivé soukromé projekty".

A právě to se nelíbí lidem z asociace. Tvrdonické Vinařství Kosík, rakvičtí Vinstars, novošaldorfská Dobrá vinice, mikulovský Tanzberg, Pavlovín nebo největší "rebelující" vinař Josef Valihrach z Krumvíře chtějí vědět, kam mizí jejich statisíce korun odváděné Vinařskému fondu na reklamu.

Každý, kdo ročně vyrobí více než tisíc litrů vína, musí totiž z každého tohoto litru odvést do fondu povinně padesát haléřů na reklamu. "Svaz nepružně rozděluje peníze z Vinařského fondu. Dotace podporují neschopnost," myslí si Maděrič.

"Fond parazituje na malých a středních vinařích"

Lidé ze svazu zase napadají asociaci, že vystupuje za všechny vinaře a že nezastupuje čistě jen je, ale i obchodníky s vínem. Asociace si "na truc" založila soutěž o titul Vinař roku. Svaz má soutěž Vinařství roku.

Do konfliktu je tak zapleten i Vinařský fond, který je podle rebelů příliš spojený se svazem. "Nás malých vinařů se nikdo neptá. Vše se tady šije na míru pouze několika vyvoleným a fond jen parazituje na malých a středních vinařích," poznamenává milotický vinař Tomáš Krist.

"Nedá se to přece počítat tak, že já jsem odvedl a kde mám teď zpět," namítá Svoboda ze svazu.

Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce peníze z menších vinařství rozhodně nepokryjí náklady na reklamu. "Menší podniky souhrnně přispívají do fondu asi třemi miliony, to dělá zhruba 4 500 korun na jednoho. S takovým marketingovým rozpočtem propagovat vlastní víno prakticky nelze," míní Machovec.

Jaroslav Machovec naopak poukazuje, že i vinaři, kteří se proti svazu vymezují, využívají nadále jeho služeb. Jedenáct je jich i ve svazu a asociaci zároveň. "Nadále propagují svá vína pod úspěšnými projekty Svatomartinské nebo Růžové," upozorňuje.

Za svaz se postavilo například i sdružení pěstitelů vína Moravín se 330 členy nebo Ekovín, který sdružuje na 175 ekologicky hospodařících vinařství. "Není důvod, abychom nevyužívali fond, když do něj i nadále přispíváme. Má být něco jako banka pro vinaře," namítá Jiří Maděrič.

Svaz i asociace jsou shodně proti spotřební dani na víno

Podle svazu mají přednost celoplošné kampaně, jako je například značka Vína z Moravy, vína z Čech. Lidé z asociace ale považují kampaně vedené fondem za zbytečné a bez účinku.

Fond hospodaří s rozpočtem téměř 70 milionů korun. V letošním roce dá například do značky Vína z Moravy... 9,5 milionu, podpora Svatomartinského přijde na 7 milionů, reklama v tuzemských řetězcích vyjde na 11 milionů korun. Vinaři odvedou fondu z vinic a vína přes 23 milionů.

Svaz a asociace se zatím shodly pouze na jediném - oba se postavily proti záměru ministerstva financí zavést spotřební daň na víno.

O tom, jakou skutečnou sílu bude která organizace mít, rozhodnou zřejmě až podzimní volby do vinařské rady. Její členy navrhují vinařské svazy, rozhoduje ministr.

,