Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vinaři na jihu Moravy začínají ukrývat informace do QR kódů

  9:48aktualizováno  9:48
Na lahvích s vínem se možná brzy zabydlí nový nezbytný prvek, takzvaný QR kód. Jihomoravští vinaři objevují další kouzlo moderní techniky a do bílého pole s černými čtverečky začínají ukrývat mnohdy vyčerpávající informace o víně i jeho původu. Zákazník si je pak pohodlně přečte přes mobilní telefon.

Díky QR kódům se zákazník dozví, proč určité víno chutná tak, jak chutná. (Ilustrační snímek)

QR kód je shluk drobných černých čtverečků různých velikostí, ze kterých si chytrý mobilní telefon připojený k internetu umí přečíst odkaz a zobrazit z něj informace. Lze ho dát prakticky na cokoliv.

Valtický Salón vín udržuje celoroční degustační výstavu nejlepších vín v Česku. QR kódy umístil k exponátům. Návštěvníci si od začátku března mohou nejen přečíst podrobnosti, ale také si při ochutnávce v aplikaci dělat poznámky. Ty pak najdou uložené na webových stránkách.

"Viděli jsme to ve světě a chtěli jsme to mít také. Mobilní aplikace už přece jen používá poměrně hodně lidí," poznamenal hlavní sommeliér Salonu vín Marek Babisz.

Vinařství Volařík vytisklo první QR kódy na etikety před třemi týdny. Chce tak usnadnit rozhodování lidem v obchodech i odběratelům, kteří vlastní vinotéky.

"Ten nápad vznikl přirozeně, zákazníci i odběratelé se nás na podrobné informace k vínu i vinicím často ptali a právě QR kódy už jsou snad všude kolem nás," vysvětlila mluvčí Vinařství Volařík Markéta Sojková.

"Naším cílem je zákazníky usměrnit při nákupu i vzdělávat. Díky informacím v QR kódu mohou přesně zjistit, proč víno chutná tak, jak chutná," dodala Sojková.

V mobilu se ukáže vizitka vína, jaká má být jeho chuť, k čemu se hodí, a navíc popis vinice, kde rostlo, včetně její fotografie. Průběžně se budou zobrazovat i případná ocenění.

Vinařství U Dvou lip zvolilo oddechovější využití QR kódu a schovalo do něj odkaz na písničku Johančiny slzy. Skupina Čechomor se totiž při jejím skládání nechala inspirovat právě jejich vinařstvím.

Vinaři nesmí zapomenout udržovat aktuální informace

Obsluhovat QR technologii není nijak zvlášť složité. Odborná firma vinařům pomohla na začátku, nyní už ji udržují sami. Zákazníci většinou reagují pozitivně. Sami vinaři však připouštějí, že pro plné využití mobilní aplikace musí být chytrých telefonů mezi lidmi ještě víc.

"Zákazníci si zatím zvykají, počítáme, že zájem bude narůstat. Rozšíření technologie očekáváme tak příští rok," řekl Babisz. "Lidé ten nápad chválí, i když ne všichni ho zatím využívají," souhlasí Sojková.

Oba zástupci vinařů se shodují na tom, že QR kódy mohou mít velkou budoucnost. "Je jen otázka času, kdy je budou lidé běžně využívat tak, jako používají odkazy na internetu," říká Sojková.

"Mají neomezené možnosti. Po nějaké době systém vyhodnotíme a uvidíme, kam bychom se mohli posunout dál," plánuje Babisz.

Pražský ekonom Michal Ferkl je velký milovník moravského vína. Použití QR kódů na lahvích se mu zamlouvá s drobnými výhradami. "Kód by neměl být příliš velký, aby na lahvi nerušil. A informace je potřeba udržovat vždy aktuální. Při dodržení těchto podmínek by QR kód na lahvi mohla být i určitá konkurenční výhoda," podotkl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.