Svatomartinské víno má v Česku stále větší oblibu, přibývá také vinařů, kteří ho vyrábějí.

Svatomartinské víno má v Česku stále větší oblibu, přibývá také vinařů, kteří ho vyrábějí. | foto: Michal Šula, MAFRA

Svatomartinské víno je fenomén, na pulty zamíří přes dva miliony lahví

  • 4
Až dva miliony dvě stě tisíc lahví letošního mladého vína s logem svatého Martina na koni uvedou 11. listopadu úderem jedenácté hodiny na pulty vinoték či restaurací vinaři. Spotřebitelů, kteří si oblíbili svěží vína ovocité chuti, totiž rok od roku přibývá. Stejně tak i jejich výrobců.

Letošní ročník Svatomartinských vín tak slibuje podle zástupců Vinařského fondu až pět set bílých, růžových i červených vzorků. A to nejméně od sto padesáti vinařských firem a vinařů, kteří se o prestižní logo ucházejí.

"Svatomartinská vína se od roku 2005, kdy Vinařský fond uvedl tuto značku na trh, stala celonárodním fenoménem," tvrdí šéf fondu Jaroslav Machovec. Letošní ročník přinese navíc i jednu užitečnou novinku.

"Vinaři budou mít povinnost deponovat vzorek každého z vín, které ponese značku Svatomartinské. Vinařský fond jako vlastník značky tak bude mít v průběhu prodeje možnost zkontrolovat, zda víno na trhu skutečně odpovídá kvalitativními i senzorickými vlastnostmi vínu, které bylo hodnoceno jako Svatomartinské," uvedl Daniel Kříž, který zajišťuje propagaci Svatomartinského vína.

Značku mohou nést například odrůdy Muškát moravský, Modrý Portugal či Svatovavřinecké. Označena tímto logem však mohou být pouze moravská a česká vína.