Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Degustuje víno po internetu. Ke „koštům“ se hlásí desítky lidí měsíčně

  11:23aktualizováno  11:23
Nalít si víno, pohodlně se usadit v obýváku a pak už debatovat o obsahu skleničky s vinařem, který víno vyrobil, i se zkušeným sommeliérem. To všechno nabízí edegustace. Stačí přitom jen pár kliků myší. Projekt on-line degustací vymyslela Petra Tomčalová z Kobylí na Břeclavsku.

Petra Tomčalová vymyslela projekt edegustace - domů si objednáte degustační sadu vybraného vinaře a v daný den a čas on-line s oním výrobcem a sommeliérem vzorky ochutnáváte. | foto: Archiv Petry Tomčalové

Víno a jeho degustace prostě letí. Ochutnávku lze nově podniknout třeba i on-line. K internetovým „koštům“ se každý měsíc přihlásí několik desítek lidí.

S nápadem přišla a vinaře pečlivě vybírá Petra Tomčalová z Kobylí.

Sama pochází z vinařské rodiny.

Moc žen u vína či s vínem nepracuje. Jak jste se k tomu dostala vy?
Cesta k vínu byla u mě jednoduchá a přímá. Za prvé žiji ve vinařské obci na jižní Moravě a za druhé moji rodiče vlastní vinařství. Od malička, jak to tady u nás bývá zvykem, jsem s nimi chodila do vinice.

Jak vlastně edegustace fungují?
Jsou na principu on-line. Tedy živé přenosy pomocí internetu. Každý měsíc v edegustaci představuji jedno zajímavé vinařství, které mě svojí filozofií, výrobou vína a osobností vinaře oslovuje. Diváci si mohou před konáním zakoupit malé degustační sety vín, které jsou speciálně připravené k této ochutnávce. Obvykle jde o deset vzorků vín v dvoudecových lahvích. Jakmile jim víno přijde domů, v daný čas a den začíná on-line řízená degustace vín přímo s vinařem. U přenosu je také moderátorka a sommeliér, který vína dál hodnotí a snoubí víno s jídlem. Diváci s námi mohou chatovat, tedy posílat dotazy, které je zajímají, a my na ně přímo v přenosu odpovídáme.

Fotogalerie

V čem je největší výhoda takového způsobu prezentace?
Milovníci vín na dálku získají přehled o vinařství, ochutnají vína, učí se o víně, poznají vinaře a poté, pokud je zaujme, se s ním již mohou spojit osobně a třeba za ním přijet do sklepa. Už vědí, co je čeká, a nejsou překvapeni.

Znala jste podobný projekt odněkud z ciziny, nebo jste jej od základu vymyslela?
Myšlenka mě napadla, když jsem za naše vinařství posílala vzorky vín z nové kolekce vybraným VIP zákazníkům. Tento postup se jim moc líbil, cítili se důležitě, protože jsem samozřejmě chtěla také zhodnocení nového ročníku, jak to vidí oni sami. Poté přijeli k nám do vinařství a už jsme se mohli bavit v jiné rovině. Zjistila jsem, že nic takového nikde v Česku ani ve světě není. Přišlo mi to jako skvělý nápad, dělat v tomto duchu degustace vína i pro jiná vinařství.

Jaké vinaře a jaká vína edegustace představují? Může vás oslovit kterýkoliv vinař s tím, že chce vaším prostřednictvím zpropagovat?
Oslovit může, ale jak jsem říkala, zajímá mě i podstata vinařství. Nejen že vyrábí „vína“. Musí mít svoji myšlenku, to, jak se prezentuje navenek a jaké je uvnitř, musí být shodné. Někdo hlásá, že je „malé rodinné vinařství“, a když je poznáte zblízka, zjistíte, že se jedná o velkovýrobnu nebo že dováží víno ze zahraničí. Vína výborné kvality jsou pak samozřejmostí. Zaměřuji se na fér vinaře, jak já říkám. Tedy ty, kteří mají svoji jedinečnou filozofii výroby, dělají víno z vlastních vinic, mají výbornou kvalitu vína ve svém terroir a cenu, která odpovídá kvalitě. Převážně si vinaře vybírám sama nebo na doporučení.

Jak umí vystupovat vinaři před kamerou?
Každý má jiné vystupování. Jsou zvyklí prezentovat svá vína při běžných degustacích ve vinotékách nebo u nich ve sklepě. Ale jakmile na ně svítí reflektory a dvě kamery, mají si představit, že tam někde je sledují diváci, a oni přitom nikoho nevidí, není to jednoduché pro nikoho. Jelikož se v živém přenosu víno konzumuje reálně, při čtvrtém vzorku jsou již uvolnění a debata začíná mít obvykle už jiný spád. (smích)

Kolik lidí se on-line degustací obvykle účastní?
Při poslední letní ochutnávce jsme měli v přenosu 120 diváků. Videa se uchovávají v archivu, kde si je může každý další návštěvník web stránky přehrát kdykoliv jindy, když zrovna živý přenos nestihne. Tam se počet sledovanosti navyšuje každým dnem.

Mají edegustace i ekonomický efekt? Nakupují pak lidé u vinařů víc?
Degustace trvají zatím jen půl roku, takže určitě očekáváme nárůst jak v počtu diváků, tak v pořizování degustačních setů. Je to pro milovníky vína velmi zajímavý způsob, jak zjistit, co mají od vinaře očekávat. Diváky tato forma prezentace zajímá a vinařům to přináší z dlouhodobého hlediska efekt. Není rozhodně jen jednorázový. Je to také určitá pomoc pro vinaře, nejen jejich prezentace. Vinař má spoustu práce jak ve sklepě, tak ve vinici, musí zvládat marketing, prodej, komunikaci se zákazníky a tak dále. To, že se pomocí on-line degustace vinaři mohou spojit v jeden čas s neomezeným počtem diváků, je v dnešním světě více než skvělé. Navíc videa, sociální sítě a YouTube jsou nesmrtelné a čím dál více populární. Mladá generace už myslí jinak.

Jak jste zabezpečila studio?
Spolupracuji s profesionály z Ton studia v Dolních Bojanovicích. Kluci dělají svou práci více než výborně. Prakticky jsou edegustace natolik profesionálně natočené jako pořad v televizi. Točí se na dvě kamery, v průběhu se obraz stříhá a pracuje se s ním.

Váš nápad už okopírovali na Slovensku. Neštve vás to?
Každá dobrá myšlenka se lehce kopíruje a zkouší se možnosti, jak to udělat ještě lépe. Mě to naopak inspiruje a nakopává k tomu, že nemohu usnout na vavřínech a musíme být stále první. S perfektní službou, která změní životní styl mnoha lidem. Co se nedá nikdy okopírovat, je osobnost, která je za tím vším. Ta zůstane jedinečná a bude přenášet své myšlenky a vizi do projektu. Kdo dělá práci v první řadě jen pro peníze, není autoritou a jde to lehce rozpoznat. Proto lidé půjdou raději tam, kde se jim dostává určitá hodnota. Jak informací, tak kvalitních služeb. Já mám tu výhodu, že jsem v centru dění, prošla jsem si vývojem ve vinařství, a proto mohu lidem tuto hodnotu předat. To mě na tom baví nejvíce.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.