(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Němec, ČTK

Víno se pomalu stěhuje na internet. Kupuje se podle ocenění i jídla

  • 13
Kdyby se dělala celonárodní anketa o tom, kde lidé kupují víno, čím dál víc by jich nezvolilo vinotéku, sklípek ani supermarket. Zatrhli by další možnost - internet.

"Za posledních pět let se počet vín prodaných přes internet zvyšuje meziročně vždy o deset až patnáct procent," uvedl obchodní náměstek firmy Znovín Znojmo Jaroslav Opatřil.

Podle něj tak Znovín, který internetový e-shop s víny zprovoznil jako jeden z prvních na českém trhu, prodá přes web kolem pěti procent veškeré produkce. "Zpočátku jsem tomu příliš nevěřil, ale lidé si na to zvykli. Zjistili, že vína koupená přes internet nejsou o nic horší než lahve z obchodu," doplnil Opatřil.

Trend potvrdil i Tomáš Bína ze společnosti Vinium Velké Pavlovice. Firma spustila internetový obchod teprve letos, každý měsíc se ale počet prodaných lahví zvyšuje přibližně o pětinu. Zatím je kupují převážně jednotlivci. "V on-line vinotéce sice zájemce víno neochutná, ale přečte si o něm podrobné informace," podotkl Bína.

Co se hodí k rybě? Elektronická vinotéka poradí

Zákazník si navíc kromě základního rozdělení na bílé, červené a rosé může vybrat i víno podle toho, k jakému jídlu se jej chystá pít. Třeba v elektronické vinotéce společnosti Vinium stačí kliknout na rybu a na webu vyjede nabídka vhodných vín od veltlínského zeleného za 129 korun po rulandské bílé za 864 korun.

Samozřejmostí je pak výběr z archivních vín či těch, která získala ocenění na soutěžích. Ty jsou přitom u internetových nákupů velmi oblíbené.

"Když chtějí lidé levné víno, jdou do supermarketu. Kdo má ale zájem o soutěžní vína, musí pro ně buď přímo k vinaři, nebo právě na web," vysvětlil Opatřil. Některé společnosti, například Vinné sklepy Lechovice, navíc prodávají na internetu v podstatě pouze vyšší jakostní řady.

Do vlastního e-shopu se chce pustit i šéf oceňovaného velkopavlovického vinařství Radomil Baloun. Jeho vína si sice mohou lidé koupit přes spřátelený web, není to ale ideální. "Zákazníci nám vyčítají, že je to trochu kočkopes. Z okolí slyším, že se internetový obchod neustále zvětšuje, a proto ještě letos chystáme vlastní," poznamenal Baloun.