Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

Vlak na Blanensku ujel vinou strojvedoucího, zjistila Drážní inspekce

  • 22
Jen pár vteřin zbývalo do nehody mezinárodního rychlíku, který v červnu ujel železničářům v Rájci-Jestřebí na Blanensku. Vyšetřování Drážní inspekce potvrdilo, že souprava ujela kvůli strojvedoucímu, který ji řádně nezajistil.

Souprava mezinárodního rychlíku Jan Jesenius ujela železničářům 27. června v Rájci-Jestřebí na Blanensku. Na vině byli strojvedoucí, který ji řádně nezajistil, a vlakvedoucí, jenž zjistil, že souprava nekontrolovaně couvá, až po pěti minutách jízdy. Informaci dnes potvrdil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Hrozila srážka vlaků

Při nehodě hrozila srážka vlaků. Souprava totiž couvala směrem k Brnu po koleji, po níž přijížděl nákladní vlak. V rychlíku s prázdnou kabinou strojvedoucího sedělo kromě vlakvedoucího i pět cestujících.

Srážku odvrátil duchapřítomný výpravčí. Pohotově přestavil výhybky tak, aby se soupravy minuly. Vlakvedoucí zastavil soupravu teprve poté, co byl mobilem vyzván, aby tak učinil.

Vlak jel nekontrolovaně 895 metrů a dosáhl rychlosti 19 kilometrů v hodině. Výpravčí odklonil rychlík na jinou kolej minutu poté, co blížící se nákladní vlak projel Blanskem. Do nehody zbývalo pár okamžiků. - více o nehodě čtěte zde

České dráhy původně tvrdily, že nehoda nebyla až tak vážná: v soupravě prý nebyli cestující a vlak couval pouze 300 metrů. Vyšetřování Drážní inspekce ale ukázalo, že v rychlíku sedělo pět pasažérů, rychlík ujel třikrát delší trasu a navíc po koleji, po níž se blížila jiná souprava.

Nehoda se stala 27. června těsně před polednem. Rychlík Jan Jesenius, směřující z Bukurešti do Hamburku, zastavil kvůli poruše v Rájci-Jestřebí. Cestující mohli přesednout do jiné soupravy, část z nich ale této nabídky nevyužila. V 11:55 se souprava dala do pohybu a začala couvat směrem k Brnu.

Trať Brno-Česká Třebová, kde se událost stala, tvoří součást koridoru Břeclav-Děčín, tedy hlavní železniční tepnu v zemi.