Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poruchy a výluky ochromují dopravu v Brně, náhradní autobusy nestíhají

  9:10aktualizováno  9:10
Vlaková výluka a letní opravy silnic komplikují dopravu i v centru Brna. Dopravnímu podniku chybí náhradní autobusy, ale i řidiči, kteří by zvládli pokrýt standardní výpadky tramvají.

Výluka vlaků v Brně, první všední den | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Marie Kliková v pondělí odpoledne marně čekala na spoj, který by ji dopravil z brněnského Mendlova náměstí do ulice Česká. Tramvaj, na kterou čekala, totiž měla poruchu.

"Stála tam spousta lidí, čekali jsme skoro hodinu a šalina pořád nikde. Nikdo nevěděl, kdy přijede," stěžuje si Kliková. Teprve po čtyřiceti minutách se na zastávce objevil náhradní autobus.

Zaměstnanci Dopravního podniku města Brna se shodují na tom, že situace, která nastala v pondělí na Mendlově náměstí, nebyla nijak výjimečná.

"Stává se to dost často. Hlavně v létě, kdy se šaliny častěji porouchávají," svěřuje se jeden z informátorů na Mendlově náměstí, jehož jméno redakce zná, avšak rozhodla se ho kvůli možným sporům muže se zaměstnavatelem nezveřejnit.

"Problém je především v tom, že Dopravní podnik nemá dost náhradních autobusů. Když se pak někde stane něco většího, nedokáže tramvajové linky dostatečně a včas pokrýt," doplňuje muže jeho kolegyně. I ona si přála zůstat v anonymitě.

Nečekaným událostem nezabráníme, brání se mluvčí

Mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová však s názorem, že Dopravní podnik města Brna nemá dostatek rezervních autobusů, nesouhlasí. Není podle ní v silách podniku zabránit nečekaným událostem, jakými jsou například tramvaje zaseklé na kolejích.

Když však redaktorka MF DNES volala na Dopravní podnik města Brna jako nespokojená cestující, která čekala na zpožděný náhradní spoj, pracovníci dispečinku se omlouvali s tím, že ve městě je v létě příliš mnoho výluk.

Autobusy tak podle nich v žádném případě nestíhají pokrýt všechny standardní výpadky tramvají, na kterých se vyskytla technická závada. Často se tak stane, že cestující na některých zastávkách musí čekat, "dokud na ně nepřijde řada".

Na autobus tak musela dlouho čekat i studentka Veronika Soumarová. V úterý strávila téměř půl hodiny čekáním na náhradní linku X2. Ta v době letní výluky pravidelně pendluje mezi Mendlovým náměstím a Modřicemi.

"Bylo to v sedm hodin večer, jela jsem zrovna z práce, takže jsem naštěstí moc nespěchala. I tak to ale bylo nepříjemné," podotýká Soumarová.

Na Mendláku je teď situace komplikovaná

"Autobusů je samozřejmě omezené množství, nicméně systém, který máme zavedený, mi přijde ošetřený kvalitně," myslí si Hailichová a dodává, že dopravní podnik má od některých cestujících na náhradní dopravu dokonce velmi pozitivní ohlasy.

Hailichová nicméně uznává, že konkrétně situace na Mendlově náměstí je v době letních uzavírek a výluk komplikovaná.

"I přesto se však domnívám, že pondělní výpadek mezi Mendlovým náměstím a Českou byl spíše výjimečný. Autobus přijel později pouze proto, že bylo nutné nahradit více tramvajových linek. Zablokovaná zůstala linka 1, 2 i 5," tvrdí Hailichová. Obvykle podle ní dokáže dopravní podnik náhradní dopravu zajistit do deseti minut.

Někteří zaměstnanci se však dokonce domnívají, že dopravce trpí nejenom nedostatkem autobusů, ale že scházejí také řidiči. "V době dovolených je to vždycky problém. Řidiči autobusů jsou v létě nedostatkovým zbožím," sdělil do telefonu muž z dopravního podniku.

O nákupu dalších autobusů se neuvažuje

Většina autobusů dopravního podniku je nyní na trase mezi Hlavním a Dolním nádražím, kde po dobu výluky zajišťují náhradní dopravu. Autobusů čekajících v záloze pro případ poruchy má brněnský dopravní podnik ještě devět.

"Osm z nich je strategicky rozmístěných po celém městě, jeden je v rezervě pro výpadky nočních rozjezdů," popisuje Hailichová. O nákupu dalších vedení neuvažuje. Ani náměstek primátora Robert Kotzian, který má na starosti dopravu, se o nákup nových autobusů starat nebude.

"Dopravní podnik má s městem smlouvu, podle které musí zajistit obyvatelům Brna včasnou náhradní dopravu. Pokud tu smlouvu porušuje, budu to řešit. Nicméně o nákup autobusů se podnik musí postarat sám," říká.

Brňané si na větší komplikace se zpožděnými náhradními spoji z minulých let nepamatují. "Pokud byly, tak se mi úspěšně vyhnuly. Žádné problémy si totiž vybavit nedokážu," vzpomíná například Vladimír Pícha.

Autoři:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.