Výluka vlaků v Brně, první všední den

Výluka vlaků v Brně, první všední den | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Výluka v Brně: Do cíle nedojeli někteří cyklisté ani paní s pejskem

  • 48
Třetí den velké železniční výluky v Brně, který byl první pracovní, ukázal, že cestující sice chápou nutnost oprav, ale zároveň si stěžují na některá omezení. Změny v dopravě přinášejí problémy zejména zahraničním turistům, cyklistům, vozíčkářům a cestujícím se psy.

Na brněnském hlavním nádraží je kvůli opravě viaduktu na křižovatce ulic Křenová a Koliště omezený provoz. Ve frekventované dopravní uzly se naopak proměnila nádraží v Židenicích, Králově Poli a Slatině. Na dolním neboli rosickém nádraží, kudy desetiletí projížděly jen nákladní soupravy, dnes zastavují vlaky EuroCity a expresní vlaky z Prahy do Břeclavi.

1. Cyklisté

 "Zatím největší problém se týkal přepravy kol. Velká skupina cyklistů se nevešla do posilové tramvajové linky ze Židenic na hlavní nádraží," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

České dráhy budou proto brzy jednat o posílení linky číslo 2 v ranních hodinách.

Do ještě komplikovanější situace se dostanou cyklisté, kteří se chtějí vydat do Vyškova nebo Bohumína. Vlaky tímto směrem totiž plně nahradí autobusy.

"Těmto cestujícím doporučujeme, aby si rezervovali místo v dodávce, která přepravuje kola," radí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

2. Provizorní nástupiště

Cestujícím, kteří si nechávají před odjezdem vlaku větší časovou rezervu, se jejich zvyk nemusí vyplatit. Provizorní zastávka na dolním nádraží nemá čekárnu, ale pouze přístřešek se dvěma lavičkami. Před deštěm se tu ukryjí zhruba dvě desítky lidí.

"V případě špatného počasí mohou cestující počkat v autobuse, který je doveze z hlavního nádraží," uvedl vedoucí skupiny jízdního řádu a technologie Českých drah Alan Butschek.

Pokud bude mít vlak více než hodinové zpoždění, doporučuje cestujícím počkat v hlavní budově. Autobusové spoje odtud budou odjíždět také se zpožděním.

3. Vozíčkáři, kočárky

Zatímco v Králově Poli a na dolním nádraží usnadňuje vozíčkářům cestování mobilní plošina, na nádražích v Židenicích a ve Slatině se do vlaku nedostanou. Chybí tam totiž bezbariérový přístup.

Jak cestovat vlakem

Do Prahy, Pardubic a vlakem EC do evropských měst
K odbavení slouží pokladny na hlavním nádraží, odtud jezdí kyvadlově autobusy na tzv. dolní nádraží u Zvonařky. Pěšky tam lze dojít za 20 minut. Spoje zastavují mimořádně také v Židenicích, kam jezdí posílená tramvajová doprava.

Do Tišnova, Žďáru nad Sázavou či Havlíčkova Brodu
Vlaky jedou z nádraží Královo Pole. Odtud jezdí posílená tramvajová linka č. 6, které trvá cesta na hlavní nádraží 18–19 minut. Spoje ze Žďáru do Břeclavi končí v Modřicích, tam lidé přestoupí na vlak, který vyjede z hlavního nádraží.

Do Břeclavi a Křenovic
Nic se nemění. Vlaky jedou podle pravidelného jízdního řádu z hlavního nádraží.

Do Blanska, Letovic a dál
Spoje zastavují i v Židenicích, začínají a končí ve Slatině. Tam však není pokladna.

Do Vyškova, Přerova a dál
Místo vlaků jezdí autobusy od hlavního nádraží.

Do Bučovic a Veselí nad Moravou
Vlaky nepojedou přes Židenice. Vybrané spoje zastaví ve Slatině.

Podrobnosti o výluce najdete na webu Českých drah v rubrice Omezení provozu.

Mezi cestující, kteří to nebudou mít v době výluky lehké, patří i matky s kočárky. V Židenicích jim přístup na nástupiště znesnadňuje schodiště.

"Pokud vidíme, že jde maminka bez doprovodu, s kočárkem jí do schodů pomůžeme," uvedl Martin Nykl, který na židenickém nádraží radí a pomáhá cestujícím.

Nejvíce si prý stěžují lidé s těžkými kufry. "Docela to chápu. Táhnou kufry ze schodů z nástupiště a pak zjistí, že je ještě čeká další procházka," dodal Nykl. Tramvajová zastávka posílené linky číslo 2 je totiž od židenického nádraží vzdálená téměř 300 metrů. Zatím byli podle něj lidé víceméně slušní. "Našli se sice i ti naštvaní, většina je ale tolerantní."

Jednou z chápavých cestujících je Lenka Vodrážková. "Je to trochu omezující, na druhou stranu zchátralý most na Křenové vypadá příšerně a opravu potřebuje. Raději překonám cestovní omezení a budu se těšit na spravený viadukt," popisuje.

Renata Štrajtová teď musí jezdit do práce o hodinu dřív. I ona však komplikace spojené s výlukou bere jako nutné zlo. "Je to samozřejmě nepříjemné, ale dovolenou si kvůli tomu rozhodně nevyberu."

4. Pejskaři

Podobné pochopení však neprojevují někteří řidiči náhradní dopravy. Jeden z nich odmítl přepravit cestující se psem, přestože jeho majitelka dodržela předpisy.

"Jela jsem náhradním autobusovým spojem do Kojetína. Pes měl náhubek a byl na vodítku. Přistavený autobus vypadal dost nóbl, měl koberec a řidič mě odmítl se psem vpustit. Na jeho stranu se přidal i koordinátor dopravy, který argumentoval tím, že ve vozidle je dítě," rozhořčeně popisuje Marie Slámová.

Přes veškerou snahu se s řidičem nedomluvila. Přijet pro ni musel bratr. "V tomto případě šlo o jednoznačné pochybení řidiče. Přítomnost dítěte v autobuse nevylučuje přepravu psa, má-li vodítko a náhubek," zhodnotil situaci Šťáhlavský.