Vlakvedoucí Jiří Vystrčil ze soupravy EuroCity, které se v Adamově ocitla na

Vlakvedoucí Jiří Vystrčil ze soupravy EuroCity, které se v Adamově ocitla na stejné koleji jako osobní vlak. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Nijak mimořádně jsme nebrzdili, říká průvodčí o hrozící srážce vlaků

  • 11
Vlakvedoucí Jiří Vystrčil byl ve vlaku EuroCity z rakouského Grazu do Prahy, který se minulé pondělí ocitl v Adamově na stejné koleji s další soupravou. Od srážky se stojícím osobním vlakem z Křenovic do Rájce-­Jestřebí ho dělilo jen 50 metrů. Vlakvedoucí v tu chvíli procházel vagony EuroCity.

"Můj první pocit bylo překvapení. Nikdo nevěděl, co se stalo, proč stojíme," popisuje Vystrčil, který ve vlaku zodpovídá za pořádek ve vagonech a kontroluje jízdenky.

Rychlík se ploužil už od Babic nad Svitavou pomalu, rychlostí zhruba třicet kilometrů v hodině. V Adamově jel na takzvanou přivolávací návěst, což znamená, že strojvedoucí musí dodržovat rychlost tak, aby stihl zastavit před náhle vzniklou překážkou.

Vlakvedoucí Jiří Vystrčil

"Tím se nemyslí, že by měl zastavit na metru, ale tak aby do ničeho nevrazil," podotýká Vystrčil, který žije v Brně. Před stanicí v Adamově je navíc podle něj rovinka, takže strojvedoucí viděl vlak zhruba sto padesát metrů před sebou.

"Oznámil jsem do vlakového rozhlasu, že z dopravních důvodů mimořádně zastavujeme, aby lidi nevystupovali. To je nařízení. Pak jsem čekal několik minut, co se bude dít," vypráví vlakvedoucí. Před EuroCity viděl stojící osobní vlak ve stanici, tak zamířil do dopravní kanceláře.

"Až do okamžiku, kdy jsem telefonoval s dispečerem, jsem zjišťoval, co se vlastně stalo," vzpomíná Vystrčil.

Potom zašel do většiny kupé, aby lidem vysvětlil, že si budou muset přestoupit. Asi po dvaceti minutách jel na Prahu vlak Vindobona, který cestující z Vystrčilova EuroCity nabral.

"My jsme byli plní tak zhruba z poloviny, takže se tam lidé vešli, i když pár jich prý muselo stát v chodbičkách," popisuje Vystrčil.

Za dvacet let služby první nehoda

Vlak EuroCity i osobní vlak pak v Adamově stály ještě přes dvě hodiny. "Přijela Drážní inspekce a policie, strojvedoucí musel dýchnout kvůli alkoholu, všechno negativní," zdůrazňuje vlakvedoucí.

EuroCity pak pokračoval bez cestujících do České Třebové. "Dělám tuhle práci přes dvacet let, ale je to v podstatě poprvé, co jsem se přichomýtl k události, která byla vyhodnocena jako nehodová," říká Vystrčil.

Jak však vzápětí dodává, riziko srážky bylo nízké. "Jeli jsme pomalu, nijak mimořádně jsme nebrzdili," tvrdí vlakvedoucí. Druhý den pak zjistil, že je na fotografii v novinách. "Kolegové si ze mě dělali srandu," usmívá se Vystrčil.

Nyní bude následovat několik týdnů až měsíců vyšetřování Drážní inspekce. Její pracovníci musejí zjistit, zda se oba vlaky dostaly na stejnou kolej kvůli lidské chybě, nebo šlo o selhání techniky, například špatně fungující bezpečnostní zařízení.

Podle předběžných informací to však vypadá, že chyboval výpravčí, který neměl dát vlaku EuroCity přivolávací návěst.

Pondělní nehoda je každopádně podle Vystrčila téměř ničím proti sebevrahům, kteří se rozhodnou ukončit život skokem pod vlak. "To je pak smutné pro všechny," uzavírá vlakvedoucí.