Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaky na jižní Moravě mají dva ceníky. Rozdíly jsou i desítky korun

  19:00aktualizováno  19:00
Lidé, kteří nemají každodenní zkušenosti s hromadnou dopravou na jihu Moravy, musí být při svých občasných cestách ve střehu. Pokud si nedají pozor, mohou utratit za jízdné i o několik desítek korun víc, než je nutné. Na vlakových nádražích si totiž mohou koupit dva druhy jízdenek podle dvou různých ceníků.

Kdo se ve variantách jízdného nevyzná, může někdy zbytečně platit víc. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Nachytat se mohou hlavně ti, kteří se potřebují v rámci kraje přesunout na velkou vzdálenost. Málokdo si totiž uvědomí, že klasický lístek na vlak vyjde v tomto případě o dost dráž než takzvaná univerzální jízdenka krajského integrovaného systému. Na ní je 24 políček, která se označují podle počtu tarifních zón. Do vlaku s ní lze po označení nastoupit stejně jako s obyčejným lístkem.

"České dráhy mají své celostátní ceny, které jsou dány tabulkami. Naše jihomoravské ceny zase vycházejí z potřeb regionu a občanů. Logicky proto tyto ceny nemůžou být stejné," připouští Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která integrovaný dopravní systém kraje spravuje.

V praxi se tak může stát, že člověk zaplatí ve Strážnici na Hodonínsku 136 korun za obyčejnou jízdenku Českých drah do Brna. S univerzální jízdenkou integrovaného systému by ho přitom odpovídajících 12 zón vyšlo jen na 78 korun. Koupil by ji přitom u stejné pokladny.

Nejlevnější variantu by měla cestujícím poradit obsluha u přepážek na nádraží. To se ale ne vždy stane. Kdo se tak sám od sebe neptá po levnějším lístku, nemusí ho dostat.

České dráhy se k nesouladu v cenách jízdného obsáhleji nevyjádřily. "Pokladní poskytují cestujícím informace o tarifech a cenách, ať již jde o tarif Českých drah, nebo tarif integrovaného dopravního systému," uvedl pouze mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Variant jízdného je tolik, že to mate i zaměstnance drah

V praxi se však lidé často o svých možnostech nedozvědí. "Pracovníci drah, kteří slouží na přepážkách léta, už se v cenách a variantách jízdného orientují. Ne vždy to však funguje na sto procent," připustil Havlík. "Cestujícím proto radíme, aby vždy používali jen jízdenky integrovaného dopravního systému, protože v nich mají započítanou i městskou hromadnou dopravu v Brně."

Univerzální jízdenka

Základní univerzální jízdenka stojí 156 Kč, zlevněná 78 Kč.
Skládá se z 24 polí. Cestující zná počet zón, pro něž potřebuje jízdenku. Podle tabulky na zadní straně jízdenky si zjistí počet polí, které označit v označovači.

Univerzální základní jízdenka nahradí 12 jízdenek desetiminutových, 8 jízdenek dvouzónových, 6 jízdenek třízónových, 4 jízdenky pětizónové, 3 jízdenky sedmizónové, či 2 jízdenky na libovolný počet zón.

Zdroj: IDS JMK

Krajský dopravní systém funguje podle složitého vzorce vzájemného přerozdělování mezi jednotlivými dopravci a krajem. Na jeho konci dostane každý dopravce odpovídající podíl na tržbách.

U Českých drah je však situace ještě komplikovanější. Jejich ceník platí celostátně, proto může s integrovaným systémem Jihomoravského kraje fungovat paralelně. Většina ostatních dopravců na regionálních trasách vlastní tabulky nemá a pracuje jen s ceníkem integrovaného systému.

"Své tržby si České dráhy vyberou samy a přerozdělí je. Tržby z integrovaného systému jsou po přerozdělení společností Kordis vyúčtovány jednotlivým objednavatelům dopravy, tedy Jihomoravskému kraji, případně ostatním krajům, na jejichž území se integrovaný tarif uplatňuje," vysvětluje mluvčí Jihomoravského kraje Denisa Kapitančiková.

Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje začal vznikat v roce 2004 v Brně a okolí. Umožnil lidem cestovat na jednu jízdenku v navazujících spojích přes celý region. Další oblasti se připojovaly postupně, jako poslední se přidalo Znojemsko v roce 2010.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Začala rozsáhlá modernizace pasáže Jalta v Brně. Při stavebním průzkumu odkryla...
Jalta bude v novém. Začaly opravy, stavbaři asi narazili na místnost StB

Do Jalty se začínají stěhovat dělníci. Po roce příprav majitel zahajuje opravy, pasáž má být hotová v příštím roce. Při stavebním průzkumu odkryla budova...  celý článek

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.