Kdo se ve variantách jízdného nevyzná, může někdy zbytečně platit víc.

Kdo se ve variantách jízdného nevyzná, může někdy zbytečně platit víc. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Vlaky na jižní Moravě mají dva ceníky. Rozdíly jsou i desítky korun

  • 42
Lidé, kteří nemají každodenní zkušenosti s hromadnou dopravou na jihu Moravy, musí být při svých občasných cestách ve střehu. Pokud si nedají pozor, mohou utratit za jízdné i o několik desítek korun víc, než je nutné. Na vlakových nádražích si totiž mohou koupit dva druhy jízdenek podle dvou různých ceníků.

Nachytat se mohou hlavně ti, kteří se potřebují v rámci kraje přesunout na velkou vzdálenost. Málokdo si totiž uvědomí, že klasický lístek na vlak vyjde v tomto případě o dost dráž než takzvaná univerzální jízdenka krajského integrovaného systému. Na ní je 24 políček, která se označují podle počtu tarifních zón. Do vlaku s ní lze po označení nastoupit stejně jako s obyčejným lístkem.

"České dráhy mají své celostátní ceny, které jsou dány tabulkami. Naše jihomoravské ceny zase vycházejí z potřeb regionu a občanů. Logicky proto tyto ceny nemůžou být stejné," připouští Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která integrovaný dopravní systém kraje spravuje.

V praxi se tak může stát, že člověk zaplatí ve Strážnici na Hodonínsku 136 korun za obyčejnou jízdenku Českých drah do Brna. S univerzální jízdenkou integrovaného systému by ho přitom odpovídajících 12 zón vyšlo jen na 78 korun. Koupil by ji přitom u stejné pokladny.

Nejlevnější variantu by měla cestujícím poradit obsluha u přepážek na nádraží. To se ale ne vždy stane. Kdo se tak sám od sebe neptá po levnějším lístku, nemusí ho dostat.

České dráhy se k nesouladu v cenách jízdného obsáhleji nevyjádřily. "Pokladní poskytují cestujícím informace o tarifech a cenách, ať již jde o tarif Českých drah, nebo tarif integrovaného dopravního systému," uvedl pouze mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Variant jízdného je tolik, že to mate i zaměstnance drah

V praxi se však lidé často o svých možnostech nedozvědí. "Pracovníci drah, kteří slouží na přepážkách léta, už se v cenách a variantách jízdného orientují. Ne vždy to však funguje na sto procent," připustil Havlík. "Cestujícím proto radíme, aby vždy používali jen jízdenky integrovaného dopravního systému, protože v nich mají započítanou i městskou hromadnou dopravu v Brně."

Univerzální jízdenka

Základní univerzální jízdenka stojí 156 Kč, zlevněná 78 Kč.
Skládá se z 24 polí. Cestující zná počet zón, pro něž potřebuje jízdenku. Podle tabulky na zadní straně jízdenky si zjistí počet polí, které označit v označovači.

Univerzální základní jízdenka nahradí 12 jízdenek desetiminutových, 8 jízdenek dvouzónových, 6 jízdenek třízónových, 4 jízdenky pětizónové, 3 jízdenky sedmizónové, či 2 jízdenky na libovolný počet zón.

Zdroj: IDS JMK

Krajský dopravní systém funguje podle složitého vzorce vzájemného přerozdělování mezi jednotlivými dopravci a krajem. Na jeho konci dostane každý dopravce odpovídající podíl na tržbách.

U Českých drah je však situace ještě komplikovanější. Jejich ceník platí celostátně, proto může s integrovaným systémem Jihomoravského kraje fungovat paralelně. Většina ostatních dopravců na regionálních trasách vlastní tabulky nemá a pracuje jen s ceníkem integrovaného systému.

"Své tržby si České dráhy vyberou samy a přerozdělí je. Tržby z integrovaného systému jsou po přerozdělení společností Kordis vyúčtovány jednotlivým objednavatelům dopravy, tedy Jihomoravskému kraji, případně ostatním krajům, na jejichž území se integrovaný tarif uplatňuje," vysvětluje mluvčí Jihomoravského kraje Denisa Kapitančiková.

Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje začal vznikat v roce 2004 v Brně a okolí. Umožnil lidem cestovat na jednu jízdenku v navazujících spojích přes celý region. Další oblasti se připojovaly postupně, jako poslední se přidalo Znojemsko v roce 2010.