Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vnučka Alfonse Muchy chce nechat Slovanskou epopej v Moravském Krumlově

Doporučujeme   18:09aktualizováno  13. listopadu 12:12
Vnučka Alfonse Muchy, výtvarnice Jarmila Mucha Plocková, by byla ráda, kdyby Slovanská epopej zůstala na svém místě v Moravském Krumlově. Ukvapený přesun pláten do Prahy by podle ní mohl být pro věhlasné dílo zničující.

Vnučka Alfonse Muchy Jarmila Mucha Plocková | foto: Jan Karásek, MAFRA

Právě v tomto městě Mucha na přelomu 19. a 20. století působil a s bratry Mrštíkovými z Divák tu také konzultoval svou vizi právě o Slovanské epopeji. V nynější Mrštíkově ulici má teď společně s Muchou pamětní desku i Filip Kuber, který měl za manželku Muchovu sestru Annu. Jejich vztahy byly velmi čilé a byly přínosem pro město.

Proto se radnice rozhodla umístit na dům Kuberových trvalou památku v podobě nerezové desky. Na její výrobě se návrhem podílela i vnučka Jarmila Mucha Plocková. Do bílého kovu je vypálena Muchova kresba ženy v kyjovském kroji.

"Je to pro mě srdeční záležitost, jsem ráda, že tu na dědečka zůstane trvalá vzpomínka. Měl v Hustopečích velké rodinné zázemí, bydlela tu i jeho druhá sestra a nakonec i otec Ondřej Mucha," uvedla Jarmila Plocková.

Sama se na jižní Moravu, na místa, kde Alfons, jak mu důvěrně říká, nechal stopy, ráda vrací. Není jí tedy lhostejný ani osud Slovanské epopeje, přestože právní nárok na dílo nemá.

Plocková si přeje, aby se velká plátna od jejího dědečka v nejbližších měsících nestěhovala z Moravského Krumlova do Prahy. "Leží mi to na srdci jako kámen, chci iniciovat založení sdružení na záchranu díla," tvrdí.

Vidím jen komerční zájem, řekla Plocková
Situaci kolem tahanice o obrazy pečlivě sleduje. "Vidím v tom jen komerční zájem, hodnota kulturního dědictví ustupuje do pozadí. Nikdo nekonzultuje s odborníky vhodné umístění ani stav obrazů," namítá.

Právě stav obřích pláten není podle ní nejlepší a potřebují opravit. Místo toho je v případě stěhování čeká složitá manipulace.

"K mému úděsu se hledá řešení na Výstavišti, kde je plánována obří průmyslová expozice. Epopej by byla na okraji zájmu, a to nemluvím o tom, že by její důstojnost utrpěla všudypřítomnými pouťovými kolotoči."

Křižíkův pavilon, kam se má epopej stěhovat, je podle Muchovy vnučky zcela nešťastné řešení a o osud pláten má vážné obavy.

"Už třikrát tam hořelo, nechci ani domyslet, co by se mohlo stát. Vzbuzuje to ve mně také nedůvěru ke správci majetku," netají se obavami Plocková.

Podle jejího názoru je Rytířský sál v Krumlově k plátnům šetrnější. "Není to žádná velká sláva, budova zámku by už také potřebovala opravit, ale co se týče stabilizace vlhkosti a teploty, je to pořád lepší než připravované provizorium v Praze," míní.

Muchova vnučka není sama, kdo má o budoucnost dvaceti obřích pláten obavy. V Moravském Krumlově už sepisují petice, svůj největší turistický tahák nechtějí Praze darovat snadno. Mají v ruce pádný argument.

Provizorní řešení u nás znamená "navždy", bojí se výtvarnice
Když Alfons Mucha daroval Slovanskou epopej Praze, uvedl podmínku, že hlavní město vystaví pro expozici nový, důstojný pavilon. Místo toho se nabízí prozatímní řešení. "Provizorní znamená v našich podmínkách navždy," míní Plocková.

Pražské Výstaviště má v pronájmu společnost Incheba, která rovněž vlastní krumlovský zámek. Právě Incheba dala nedávno Moravskému Krumlovu výpověď z Rytířského sálu, kde je epopej dosud umístěna. Odpůrci stěhování pláten se bojí, že nový správce se o Muchovo dědictví nepostará tak, jak by bylo třeba, a použije ho jen ke zvýšení vlastního příjmu.

"Až Praha vytvoří či najde důstojné místo, kde budou plátna v bezpečí, nebudu nic namítat. Naopak vidím v tom obrovský potenciál. Z Muchova dědictví by mohl vyrůst úžasný kulturní počin. Kdyby se navázalo na jeho myšlenku a přidaly další expozice, pak by mělo stěhování smysl. Nabízí se například nový pavilon na Vítkově," nebrání se Plocková vhodnějšímu řešení.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nevidomý muž zakopl na ulici, při vstávání mu z ramena zmizela ledvinka

Obětí zloděje se zřejmě stal nevidomý muž, který zakopl před barem v Hodoníně. Dočkal se sice pomoci, ale zároveň přišel o ledvinku s telefonem a osobními...  celý článek

Kamion neprojel pod mostem ve Fanderlíkově ulici v Žabovřeskách.
Kamion se zasekl pod mostem. Řidič musel vypustit zadní kola

Řidič nákladního automobilu, který projížděl brněnskými Žabovřesky, si ve středu odpoledne zkomplikoval cestu. Neodhadl výšku mostu. Podle přihlížejících pod...  celý článek

Someliérka Kateřina Kostrhounová nejen rozumí vínu, ale taky dovede netradičně...
Hosté občas nevěřícně koukají, jak můžu rozumět vínu, líčí someliérka

Umí rozeznat mnoho vín a na soutěžích směle konkuruje mužům. I tím, že klidně usekne hrdlo sektu lahvičkou od parfému. Přesto se someliérka Kateřina...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.