Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Moravském krasu odstraňují bariéry, na dno Macochy se podívají vozíčkáři

  14:36aktualizováno  14:36
Když se chtěla vozíčkářka Leona Hájková z Boskovic v minulosti podívat do Punkevních jeskyní a na dno propasti Macochy v Moravském krasu, měla smůlu. Turistické lákadlo bylo vozíčkářům a zdravotně postiženým zapovězené. Od pondělí to už ale neplatí.

Vozíčkáři se nyní dostanou až na dno propasti Macochy. | foto: Pavel Šmerda, 5plus2.cz

"Je to jenom dobře. S chutí se zajedu do Moravského krasu podívat. Byla jsem už ve Sloupsko-šošůvských jeskyních, kam se vozíčkáři s doprovodem dostanou. Jsem ráda, že se nám tato možnost otevírá i na dalším místě," poznamenala Leona Hájková, která ráda navštěvuje turisticky zajímavá místa.

"Raději si ale vždy zavolám předem, jak na tom jsou s bezbariérovostí, abych nevážila zbytečnou cestu," doplnila vozíčkářka.

Jedni z prvních, kteří si novou trasu na dno propasti Macocha vyzkoušely, byly děti ze Základní školy speciální v Blansku. "Bylo to příjemné. Děti jsou lehké, takže nebyl žádný problém. Mohu říct, že cesta se dá s invalidním vozíkem bez problémů zvládnout," svěřila se Hana Straková, která dětem dělala doprovod.

Propast Macocha

Patří k nejvýznamnějším krasovým jevům ve střední Evropě. Její dno bylo v dřívějších dobách přístupné pouze shora, po lanech či žebřících. Prvním člověkem, který podle historických pramenů stanul na dně Macochy, byl roku 1723 brněnský minorita Lazarus Schopper. Třicátého ledna 1914 se podařilo výzkumné skupině pod vedením profesora Karla Absolona projít Punkevními jeskyněmi na dno Macochy. Na Velikonoce 1914 už byla nová trasa slavnostně otevřena.

Otevření nové cesty jeskyňáři načasovali ke 100. výročí zpřístupnění dna propasti Macochy. "I když si ji v historii prohlédly už miliony návštěvníků, vozíčkáři se zatím dostali jen do Předního dómu Punkevních jeskyní," podotkl vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jiří Hebelka.

V přístupu na dno propasti jim totiž bránily schody. "V roce 2012 proto vznikl záměr úpravy turistické trasy, který by umožnil hendikepovaným projet suchou částí Punkevních jeskyní až na dno propasti Macochy," doplnil Hebelka.

Druhá bezbariérová cesta

Dělníci proto od loňského podzimu vytěžili a odvezli přes 200 metrů krychlových materiálu.

"Většinu činností jsme dělali v odpoledních a nočních hodinách tak, aby nebyl omezen celoroční provoz Punkevních jeskyní," uvedl vedoucí správy jeskyní s tím, že provedená úprava návštěvní trasy sice nesplňuje přísné parametry bezbariérového přístupu, ale s doprovodem a s pomocí pracovníků Punkevních jeskyní se vozíčkáři na dno propasti bez problémů dostanou. 

V Punkevních jeskyních vznikla už druhá bezbariérová cesta v Moravském krasu. První je ve Sloupsko-šošůvských jeskyních.

"V minulosti se na vozíčkáře a zdravotně postižené vůbec nemyslelo. Docházelo tím k jejich diskriminaci a vyřazení z běžného života. V dnešní době je bezbariérovost stanovena stavebním zákonem a především vyhláškou. V řešení a vybudování bezbariérových zařízení dochází k určitým chybám, je stále co napravovat, ale každou menší úprava vítáme," poznamenal odborný konzultant a člen Okresní organizace Svazu tělesně postižených Blansko Jiří Štěp.

Úpravy podle něj totiž neslouží jen zdravotně postiženým a vozíčkářům, ale i dočasným invalidům a také maminkám s dětmi. "Za každý takový počin jsem velice rád. Věřím, že cesta bude hojně využívaná zdravotně postiženými, vozíčkáři a přispěje ke zkvalitnění jejich života," dodal Štěp.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.