VUT nabízí obor příštího tisíciletí: studium nanotechnologií

Například v medicíně, kdy mohou lékaři proniknout až do těla buňky, v moderních počítačových technologiích, při výrobě izolačních materiálů nebo látek, které se nikdy nezmačkají. Tady vědci využívají nanotechnologie. Od příštího akademického roku se mohou na tento obor přihlásit i studenti Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.

Medicínský nanobotech (mikroskopický robot) na brněnském VUT - Vysoké učení technické v Brně nabízí možnost studia fyzikálního inženýrství a nanotechnologií. | foto: Daniel Steffen

Nanotechnologie se zabývá vlastnostmi objektů s rozměry mezi tisícinou a miliontinou milimetru a výzkum na ni klade stále větší důraz. Tyto moderní technologie mohou zájemci od příštího semestru studovat i v Brně.

"Fakulta tak reaguje na potřebu výchovy odborníků pro tento vědní obor budoucnosti a pro nový akademický rok 2009/2010 otevírá nový tříletý bakalářský a navazující dvouletý magisterský obor Fyzikální inženýrství a nanotechnologie," informovala mluvčí Vysokého učení technického v Brně Jitka Vanýsková.

Obor je každoročně určen pro 20 studentů, kteří maturovali z matematiky a fyziky. Přihlásit se mohou až do 31.března. Přijímací zkoušky se budou konat v červnu.

V Brně se tak budou nanotechnologie samostatně učit vůbec poprvé. Další univerzitou, která tento studijní obor nabízí, je Technická univerzita v Liberci.

Ředitel Ústavu fyzikálního inženýrství Tomáš Šikola považuje tento krok za velmi důležitý: "Náš ústav poskytuje fyzikálně orientované studium od roku 1990. Od roku 1997, kdy se rozšiřovaly vědecké činnosti kvůli komplexnímu projektu s názvem Laboratoř nanotechnologií a povrchového inženýrství, se stal ústav významným pracovištěm v této oblasti."

Perličkou ústavu je zejména laboratoř, která je vybavena čistými prostory a nejaktuálnější výzkumnou technikou v ceně asi 50 milionů korun. Předměty v laboratoři, na kterých studenti pracují, musí být ve vakuu.

Studovat nanotechnologie mohou i posluchači Masarykovy univerzity. "Spousta studentů váhá mezi studiem na MUNI a na VUT, a proto má nanotechnologie mezioborový charakter ve formě spolupráce s Přírodovědeckou fakultou." Škola spolupracuje i s "high-tech" firmami jako Tescan, FEI Czech Republic a Optaglio, kam mohou jít studenti na praxi.

Autor:

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihomoravský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Vězení (ilustrační foto)
Policisté dopadli muže, který přepadl pošty. Hrozí mu deset let za mřížemi

Až deset let hrozí jednačtyřicetiletému muži, který podle kriminalistů přepadl pošty v Brně a Mutěnicích na Hodonínsku. Dopadli ho v jedné z obcí na Brněnsku....  celý článek

Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!