Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VUT u oprav stavební fakulty obešlo zákon, upozorňují právníci

  10:48aktualizováno  10:48
Místo, aby VUT žádalo po Metrostavu milionové pokuty za průtahy při opravách stavební fakulty, dodatky ke smlouvě odsunuly termíny dokončení. Firma tak nic neplatila.
Podle smlouvy měl dodavatel platiti pokutu. VUT s ním uzavřelo dodatky, které ji odpustily. (ilustrační foto)

Podle smlouvy měl dodavatel platiti pokutu. VUT s ním uzavřelo dodatky, které ji odpustily. (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Když VUT v roce 2011 vybíralo firmu, která za půl miliardy korun opraví a dostaví stavební fakultu, nežádalo jen co nejnižší cenu. Stavitelé mezi sebou v tendru také soutěžili o výši pokuty, kterou by zaplatili, pokud budování dokončí pozdě. Nakonec i díky tomu vyhrál Metrostav.

"Za každý jeden den zpoždění v budování kterékoliv z etap vysoké škole zaplatíme pokutu 23 milionů," slíbilo vzniklé sdružení firem Metrostav a Unistav ve smlouvě uzavřené s vysokou školou.

Kvestor VUT Vladimír Kotek však hned v den podpisu smlouvy uzavřel s Metrostavem dodatek, který termín dokončení všech etap posunoval. A podobných dodatků pak obě strany podepsaly ještě několik.

Ač tak některé etapy byly dokončeny o měsíce později, než byl původní plán, Metrostav na pokutách za průtahy nezaplatil ani korunu. A to i přesto, že právě díky slíbené horentní sumě případných sankcí ve výběrovém řízení předstihl ostatní uchazeče.

Posudek protikorupční organizace Frank Bold označuje jednání VUT za obcházení zákona o veřejných zakázkách.

"Zadavatel obešel zadávací řízení tím, že s vybraným uchazečem uzavřeli pro VUT původně velmi výhodnou smlouvu, kterou však následně upravili dodatky, a ty onu výhodnost, tedy smluvní pokutu, zcela odstranily. Pokud by totiž zadavatel postupoval řádně v souladu se zákonem, veřejné zakázky by se teoreticky mohlo účastnit podstatně víc uchazečů, kteří by mohli splnit podmínky," uvádějí odborníci Frank Bold Tomáš Keseli a Libor Jarmič.

VUT podle nich ve výběrovém řízení, kterého se účastnilo osm firem, nepřípustně zvýhodnilo Metrostav.

Hraje se přitom o hodně, většinu oprav zaplatila Evropská unie. Pokud by se nesrovnalosti potvrdily, VUT by hrozilo vrácení stamilionové dotace. Podle dnes platné novely zákona o veřejných zakázkách přitom už stanovování výše smluvní pokuty jako jedné z podmínek výběrového řízení není přípustné. To ale v roce 2011 ještě neplatilo.

Bývalý rektor VUT Rais, který před rokem slavnostně přestřihával pásku na dostavěné fakulty, je dnes poslancem za ANO. K věci se vyjádřit neuměl. "Není to tím, že bych chtěl něco tajit, ale takové věci jsou záležitostí kvestora, nikoliv rektora. O celé věci bohužel nic nevím," uvedl.

Kvestor: Pokuty jsme dát nemohli

Podle kvestora Kotka prvním dodatkem jen VUT posunulo termíny dokončení etap, tak aby odpovídaly pozdějšímu zahájení stavby, než bylo uvedeno v původní smlouvě.

"V tomto případě se prokazatelně nejedná o posunutí termínu realizace. K posunu termínu dalšími dodatky došlo v důsledku rozšíření a změn části předmětu díla, mezi kterými byla například přeložka stávající kanalizace ve vlastnictví města, která se nacházela ve skutečnosti jinde, než je zakreslena v dokumentech provozovatele městské kanalizační sítě, či přeložky nově nalezených inženýrských sítí. Vše se odehrálo na základě požadavků VUT. Proto smluvní pokuty nemohly být uplatněny," brání se kvestor VUT Kotek.

Podle něj veškeré změny projednalo VUT s ministerstvem školství, které na projekt dalo peníze. "Dle našeho právního názoru, jsou veškerá zpochybnění regulérnosti výběrového řízení účelová a tendenční," dodal kvestor.

Podle informací MF DNES přitom v minulých týdnech obdržel žádost o přezkum výběrového řízení antimonopolní úřad. Od koho, to nesdělil.

"Vyžádali jsme si zadávací dokumentaci k této zakázce. Podnětem se ze zákona zabývat musíme, v šetření bude úřad zjišťovat, zda existují důvody pro případné zahájení správního řízení z moci úřední," popsal mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. Jeho instituce na to má měsíční lhůtu.

Projekt za 800 milionů akademici svěřili vrcholovému politikovi ČSSD

Záležitost rok staré opravy budovy přitom není jediným projektem, o kterém se v souvislosti s fakultou stavební nyní mluví. Jak už dříve upozornila MF DNES, do čela výzkumného centra stavebních materiálů AdMaS, které v jejím areálu vyrůstá za 800 milionů korun, se od prvního dubna postavil šéf jihomoravské ČSSD Zdeněk Dufek.

Za údivu části brněnské akademické obce. Muž, kterého předseda jeho vlastní strany a premiér Bohuslav Sobotka označuje za "šíbra, manipulátora a kmotra", je přitom podle zákulisních informací vedením školy vnímán jako jakýsi zachránce projektu s kontakty. (Více čtěte zde.)

Jak jako první upozornily Lidové noviny, AdMaS totiž i samo ministerstvo školství označuje za "rizikový". Krom toho, že policie už rok vyšetřuje, zda se nestal trestný čin při provádění stavby a fakturaci, je totiž projekt ve skluzu.

"Projekt má zhruba roční zpoždění se stavbou, zejména vzhledem k přepracování projektové dokumentace. V návaznosti na to jsou poměrně znatelně zpožděny i nákupy přístrojového vybavení, nábor výzkumníků a plnění monitorovacích indikátorů. V důsledku toho považuje ministerstvo školství projekt AdMaS za rizikový," zní stanovisko resortu školství.

Nový ředitel AdMaS Dufek se včera ke svému působení v čele projektu vyjadřovat nechtěl. Na dotazy prý odpoví tento týden. "Projekt pokračuje dle upraveného časového harmonogramu," vzkázal pouze po mluvčí VUT Jitce Vanýskové Dufek.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.