Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zmatky s autobusy, žízeň, málo laviček. Cestující v Brně trápí výluka

  10:32aktualizováno  10:32
„Jak se dostanu na to dolní nádraží?“ To je teď ta vůbec nejčastější otázka na brněnském hlavním nádraží od zmatených cestujících, kteří nevědí, proč vlaky nejedou jako obvykle. V sobotu totiž kvůli opravě viaduktu začala tříměsíční částečná výluka brněnského železničního uzlu.

Na provizorním dolním nádraží v Brně chybí cestujícím pořádné zázemí. Pod stříšku se vejde jen pár desítek lidí, místo k sezení najdou jen opravdoví šťastlivci. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

A například lidé cestující vytíženými vlaky do Prahy i mezinárodními spoji tak musejí na provizorní nádraží na jihu města.

Fotogalerie

Několik lidí v pondělí, kdy opatření prošla ve všední den zatěžkávací zkouškou, dokonce zmeškalo svůj spoj. „Jen v sedm hodin se přišlo zeptat devět lidí, proč jim to nejede,“ sdělil Zdeněk Tejkal, prodejce jízdenek soukromého dopravce RegioJet.

Posílal je tak právě na zmíněné dolní nádraží. Jak ale sám říká, spoj kvůli pozdnímu dotazu už nejspíš nestihli. RegioJet tak slibuje, že jim jízdné vrátí. O kolik lidí za první tři dny výluky jde, ale mluvčí společnosti Aleš Ondrůj netuší.

Na dolní nádraží zajíždí od toho hlavního autobusy linky 60 a 61. Odkud ale jedou, to nelze na první pohled poznat. „Tady musíte jít na ten první nástupní ostrůvek tramvaje, odtud jede autobus na dolní nádraží,“ opakují informátoři v oranžových vestách jednotlivým cestujícím.

Všichni pracovníci ale stojí ve vstupní hale, nikdo není jinde. „Na ostrůvku by mohl alespoň jeden ten jejich pracovník být, aby se lidé mohli orientovat podle oranžové barvy,“ myslí si žena, která se představila jako Helena.

Chybí místa k sezení i jakékoliv občerstvení

S houstnoucí dopravou postupně nabírají spoje zpoždění a cesta se mezi oběma nádražími může vyšplhat z uváděných šesti i na více než deset minut. Pracovník na dolním nádraží je tak kvůli těmto možným problémům ve spojení s dispečinkem dopravního podniku a dostává od něj pokyny. „Pokud jsou někde autobusy zasekané, pozdržím vlak o pět minut,“ vysvětluje.

Nový web města: Kde všude se kope

Kde se v Brně pracuje na silnicích či kolejích a proč a kdy stavba skončí se lidé dozvědí na novém webu. Město spustilo stránku www.KopemeZaBrno.cz.

U všech výkopů města budou také nově cedule, které lidem řeknou, proč na místě stojí v zácpě. „Chceme lidem říct konkrétně, v čem se jim zlepší život, například že se v daném úseku zkrátí cesta o osm minut, že jim tramvaj nebude otřásat okny a hlučet. Informace jsou psané s humorem a nadsázkou, kromě údajů o termínech nabídneme i objízdnou trasu nebo fotografie či vizualizace, co bude konečným výsledkem stavby,“ říká vedoucí oddělení marketingu města Brna Barbora Podhrázská.

V současnosti je na webu prvních sedm uzavírek (na hlavním nádraží, na Kolišti, ve Francouzské, rekonstrukce křižovatky ulic Karlovy a Provazníkovy, ve Valchařské a v Údolní ulici a přeložka tramvaje z Dornychu na Plotní). Ty ale bude město neustále doplňovat. Lidé mohou na webu také hlásit stížnosti a připomínky. (pro)

Dolní nádraží, které normálně slouží pouze nákladním vlakům, je celkem nenápadná budova schovaná kousek za Zvonařkou. Na cestující dnes jeho provizorní úprava na nádraží pro osobní dopravu působí někdy až komicky.

Z několika desek je stlučený stupínek k oknu pro prodej jízdenek, tři mobilní budky slouží jako toalety a pod stříškou, pod kterou se nemůže vlézt ani 50 lidí, je pět malých laviček.

„Řešíme, že bychom na nádraží doplnili další tři lavičky,“ sdělila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová a zdůrazňuje, že se jedná jen o provizorní nádraží na tři měsíce, a tak není možné zajistit takový komfort jako na hlavním nádraží. V parných dnech si tam tak teď lidé ani nekoupí vodu na pití.

Někdy se také můžou cestující ocitnout odříznutí závorou na druhém nástupišti. Na nádraží nejsou totiž žádné podchody, a tak lidé musí čekat po výstupu na odjezd vlaku a teprve až poté je výpravčí pustí před budovu nádraží, odkud mohou odjet dál do centra.

Na autobusy přibyly cedule

Když ale přijížděl v pondělí dopoledne autobus, byli lidé opět zmatení. „Je označený číslem 60 a že jede někam do univerzitního kampusu. Vůbec jsem nevěděla, jestli to také jede na hlavní nádraží,“ postěžovala si jedna z cestujících, Magdaléna Morávková.

Dopravní podnik se tak v průběhu pondělka rozhodl, že na panelech, které jsou na čelním i bočním skle autobusu, pozmění nápisy. „Cedule na spojích doplníme zastávkou Hlavní nádraží,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Jinak jsou ale lidé, kteří přijíždí do Brna, na jinou stanici a výluku už od začátku cesty zpravidla připravení. „Ve vlacích máme hlášení. Buďto automaticky, nebo informace o výluce hlásí do reproduktorů ve vlaku příslušná vlaková četa. U vlaků, kde není taková technologie, pak informace podává přímo průvodčí. Informováni jsou i pokladní v ostatních stanicích,“ uvedla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Jedna drobnost ale zákazníky národního dopravce může mást. Pokud si v elektronickém jízdním řádu rozkliknou profil zastávky Brno-dolní nádraží na oficiálním webu Českých drah, dozvědí se, že „v zadané stanici neprovozují České dráhy žádné služby a ani zde nezastavují žádné vlaky Českých drah“.

Zároveň je však uvedený aktuální přehled příjezdů a odjezdů včetně případných zpoždění. Jakékoliv podrobnosti například o přístupnosti zastávky už ale chybí.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.