Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obří škatulata s vlaky v Brně. Tři měsíce potrvá velká výluka

  13:19aktualizováno  13:19
Lidé, kteří cestují osobními vlaky do Brna, můžou stávající jízdní řády hodit do koše. Od 11. června bude vše jinak. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž začne opravovat druhé a třetí nástupiště na brněnském hlavním nádraží. Cestující se musí připravit na tříměsíční výluku.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Do původních jízdních řádů se vlaky vrátí 12. září. „Kapacita celého nádraží se sníží o dvacet procent. Už nyní je ve špičkách na svém maximu,“ uvedl Jiří Sysel, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Brně. Změny se nedotknou jen mezistátních a dálkových vlaků – s výjimkou R4 na Jihlavu.

To ale není všechno. SŽDC zahájí práce také mezi hlavním nádražím a Židenicemi, kde opraví most přes ulici Špitálka. Tím dojde k omezení pouze na jednokolejný provoz. V létě tedy nastanou v Brně na velká vlaková škatulata – některé spoje vůbec do centra města nebudou zajíždět, pro dalších budou platit řády s posunutými časy příjezdů a odjezdů.

Opravy už nešly odložit

Modernizací na brněnském hlavním nádraží neprojdou jen koleje, ale celá nástupiště. „Vyměníme přístřešky, světla i sloupy. Odstraníme čmáranice. Opravy už jsme nemohli déle odkládat,“ nastínil Miroslav Konečný, ředitel brněnské pobočky SŽDC. Zastřešení nad nástupišti je staré osmdesát let a poslední úpravy nástupiště prodělala v 80. letech minulého století, kdy se stavěl podchod. Ten se mimo jiné také vyčistí a opraví. Největší změny se budou týkat vedení vlaků mezi Brnem a Tišnovem. Linky R3 a S3 se hlavnímu nádraží úplně vyhnou a pojedou po nákladním průtahu až do Modřic. Tady bude zajištěn přestup na vlaky, které jedou z brněnského hlavního nádraží do Vranovic a Břeclavi.

Přes prázdniny také ze stejného směru až na hlavní nádraží nepojedou posilové vlaky, jež doplňují půlhodinový interval na čtvrthodinový. Skončí v Králově Poli, odkud lidé mohou jet na jízdenku Českých drah tramvajemi 1, 6 a P6.

Další velké rozdíly oproti jízdnímu řádu nastanou na spojích linky S2 od Letovic do Křenovic, ty naopak dojedou pouze do centra města. Dál do Chrlic nebo Sokolnic-Telnice se lidé musí vydat náhradními vozy Českých drah označenými xS2 nebo prodlouženou regionální autobusovou linkou. „Pro cestující, kteří přestupují v Brně-Chrlicích nebo SokolnicíchTelnici z regionálních autobusových linek na vlak, se podařilo situaci zjednodušit. Během výluky budou regionální linky 610, 611, 612 ze SokolnicTelnice a linka 509 z Chrlic vedeny až do centra Brna Uhelnou ulicí jako náhradní autobusová doprava za vlak. Cestující nebudou muset přestupovat z jednoho autobusu na druhý,“ uvedl náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD), který má na starosti dopravu.

A těm, kteří zamíří směrem na Jihlavu, ještě situaci ztíží plánovaná výluka mezi Náměští nad Oslavou a Okříškami. Vlakový spoj R4 z Brna vůbec nepojede, cestující musí u viaduktu v Křenové ulici nasednout na náhradní autobus.

Celkově se musí pasažéři připravit na pozměněné intervaly. Kvůli výlukám proto České dráhy připravily speciální brožuru, kde jsou všechny změny popsány. U hlavního nádraží v Brně ji v době výluky budou rozdávat cestujícím.

Opravy silnic na Brněnsku

Tomu, kdo se musí přesouvat mezi Tišnovskem a Brnem, může zasadit další ránu ještě chystaná rekonstrukce silnice I/43 na Svitavy. „V červenci odstartuje nutná oprava mezi Podlesím a křižovatkou u kuřimské věznice, veškerý provoz směrem na Brno bude v době oprav na silnici I/43 procházet centrem Kuřimi. V zácpě mohou uvíznout auta i autobusy,“ upozornil Hanák.

Kraj proto od 7. července do 3. srpna doobjednal posilové spoje mezi Tišnovem, Kuřimí a královopolským nádražím v Brně, kde zajistí dopravu i v případě výraznějších zpoždění autobusů. „Všem cestujícím doporučuji je využít,“ vzkázal Hanák.

Největší změny

Osobní vlaky

  • S2: Brno – Sokolnice-Telnice – Křenovice Nepojedou v úseku Brno hl. n. – Brno-Chrlice, vybrané vlaky nepojedou ani v úseku Brno-Chrlice – Sokolnice -Telnice.
  • S2: Brno – Blansko – Březová n/S. Bez omezení pojedou do 26. 6. V období od 27. 6. do 27. 8. bude na lince S2 platit upravený jízdní řád.
  • S3: Brno – Kuřim – Tišnov – Žďár n/S. Vlaky Žďár nad Sázavou – Tišnov – Brno pojedou do Brna-Židenic beze změny, odtud však pojedou po nákladním průtahu mimo Brno hl. n. a ukončí jízdu na stanici Modřice. Zde bude možné přestoupit na vlaky S3 Brno hl. n. – Vranovice – Břeclav.
  • S3: Brno – Vranovice – Břeclav Pojedou bez omezení. Pro cestu do Brna-Židenic a dále na Tišnovsko je třeba přestoupit v Modřicích.
  • S4: Brno – Náměšť nad Oslavou a S41: Brno – Moravský Krumlov Bez omezení.


Spěšné vlaky

  • R2: Brno – Blansko – Letovice Pojedou ve stávající trase a budou mít uspíšeny odjezdy z Brna hl. n. Od 11. 6. bude na lince platit upravený jízdný řád. Další jízdní řád bude platit od 27. 6. do 27. 8.
  • R3: Brno – Tišnov Do 26. 6. bez omezení. V období od 27. 6. do 27. 8. bude na lince R3 platit upravený jízdní řád. Spěšný vlak Pernštejn pojede bez omezení.
  • R5: Brno – Břeclav Pojedou bez omezení. Spěšný vlak Expres Pálava-Podyjí pojede beze změny, pouze v neděli večer bude při zpáteční cestě ukončen v Brně hl. n. místo v Králově Poli.
  • R4: Brno – Náměšť nad Oslavou Na období od 15. 7. do listopadu nepřetržitá výluka mezi Náměští nad Oslavou a Okříškami. Vlaky R4 nahradí autobusy odjíždějící od viaduktu v Křenové ulici v Brně.
  • R6: Brno – Kyjov Pojedou bez omezení.
  • R7: Brno – Vyškov Pojedou bez omezení.


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.