Do původních jízdních řádů se vlaky vrátí 12. září. „Kapacita celého nádraží se sníží o dvacet procent. Už nyní je ve špičkách na svém maximu,“ uvedl Jiří Sysel, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Brně. Změny se nedotknou jen mezistátních a dálkových vlaků – s výjimkou R4 na Jihlavu.
To ale není všechno. SŽDC zahájí práce také mezi hlavním nádražím a Židenicemi, kde opraví most přes ulici Špitálka. Tím dojde k omezení pouze na jednokolejný provoz. V létě tedy nastanou v Brně na velká vlaková škatulata – některé spoje vůbec do centra města nebudou zajíždět, pro dalších budou platit řády s posunutými časy příjezdů a odjezdů.
Opravy už nešly odložit
Modernizací na brněnském hlavním nádraží neprojdou jen koleje, ale celá nástupiště. „Vyměníme přístřešky, světla i sloupy. Odstraníme čmáranice. Opravy už jsme nemohli déle odkládat,“ nastínil Miroslav Konečný, ředitel brněnské pobočky SŽDC. Zastřešení nad nástupišti je staré osmdesát let a poslední úpravy nástupiště prodělala v 80. letech minulého století, kdy se stavěl podchod. Ten se mimo jiné také vyčistí a opraví. Největší změny se budou týkat vedení vlaků mezi Brnem a Tišnovem. Linky R3 a S3 se hlavnímu nádraží úplně vyhnou a pojedou po nákladním průtahu až do Modřic. Tady bude zajištěn přestup na vlaky, které jedou z brněnského hlavního nádraží do Vranovic a Břeclavi.
Přes prázdniny také ze stejného směru až na hlavní nádraží nepojedou posilové vlaky, jež doplňují půlhodinový interval na čtvrthodinový. Skončí v Králově Poli, odkud lidé mohou jet na jízdenku Českých drah tramvajemi 1, 6 a P6.
Další velké rozdíly oproti jízdnímu řádu nastanou na spojích linky S2 od Letovic do Křenovic, ty naopak dojedou pouze do centra města. Dál do Chrlic nebo Sokolnic-Telnice se lidé musí vydat náhradními vozy Českých drah označenými xS2 nebo prodlouženou regionální autobusovou linkou. „Pro cestující, kteří přestupují v Brně-Chrlicích nebo SokolnicíchTelnici z regionálních autobusových linek na vlak, se podařilo situaci zjednodušit. Během výluky budou regionální linky 610, 611, 612 ze SokolnicTelnice a linka 509 z Chrlic vedeny až do centra Brna Uhelnou ulicí jako náhradní autobusová doprava za vlak. Cestující nebudou muset přestupovat z jednoho autobusu na druhý,“ uvedl náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD), který má na starosti dopravu.
A těm, kteří zamíří směrem na Jihlavu, ještě situaci ztíží plánovaná výluka mezi Náměští nad Oslavou a Okříškami. Vlakový spoj R4 z Brna vůbec nepojede, cestující musí u viaduktu v Křenové ulici nasednout na náhradní autobus.
Celkově se musí pasažéři připravit na pozměněné intervaly. Kvůli výlukám proto České dráhy připravily speciální brožuru, kde jsou všechny změny popsány. U hlavního nádraží v Brně ji v době výluky budou rozdávat cestujícím.
Opravy silnic na Brněnsku
Tomu, kdo se musí přesouvat mezi Tišnovskem a Brnem, může zasadit další ránu ještě chystaná rekonstrukce silnice I/43 na Svitavy. „V červenci odstartuje nutná oprava mezi Podlesím a křižovatkou u kuřimské věznice, veškerý provoz směrem na Brno bude v době oprav na silnici I/43 procházet centrem Kuřimi. V zácpě mohou uvíznout auta i autobusy,“ upozornil Hanák.
Kraj proto od 7. července do 3. srpna doobjednal posilové spoje mezi Tišnovem, Kuřimí a královopolským nádražím v Brně, kde zajistí dopravu i v případě výraznějších zpoždění autobusů. „Všem cestujícím doporučuji je využít,“ vzkázal Hanák.
Největší změnyOsobní vlaky
Spěšné vlaky
|