Mluvčí dopravního podniku města Brna Linda Hailichová.

Mluvčí dopravního podniku města Brna Linda Hailichová. | foto: archiv Lindy Hailichové

Zlepšíme informování cestujících, slibuje po kalamitě brněnský dopravce

  • 12
Společně s kolegy si prožila krušný začátek týdně. Trolejové vedení v Brně pokryla ledovka a doprava se zastavila. Mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová říká, že výpadek nemohly autobusy pokrýt. S vedením města jednají o tom, jak v takové situaci lépe informovat cestující.

Ještě pořád nenastaly opravdové mrazy. Jak je možné, že kolabuje doprava?
Komplikace vznikají kombinací teploty těsně nad nulou, vlhkosti a poměrně vydatného deště. Tak vznikne ledovka, na kterou bohužel neexistuje příliš mnoho preventivních opatření. Asi neúčinnější ochranou by v nadsázce bylo, kdybychom všechny dráty schovali pod deštníky.

Lze se na takovou situaci připravit? Máte přece náhradní autobusy.
Situace v pondělí byla hodně kritická. Ke kolapsu docházelo na několika místech. Problémem nebyla jen námraza, ale také zkraty, které způsobila. Vůz tak nejenom může vyřadit z provozu trolejové vedení, ale dokonce ho i přepálit. Takových případů jsme měli desítky. Na místa musel vyjet pohotovostní vůz. Technici napojovali nové dráty, to způsobilo několik malých kolapsů, které zapříčinily kompletní zablokování dopravy ve městě. Autobusy tvoří jen třetinu vozového parku. Nemáme šanci pokrýt výpadek, kdy nejezdí tramvaje ani trolejbusy. Navíc autobus nemá takovou kapacitu jako třeba velká dvouvozová tramvaj.

Požadují cestující odškodné? Někteří se nedostali do práce, nebo měli velké zpoždění.
Stížností chodí hodně, ale máme také dost pochval. To je za těchto okolností zvláštní jev. Chodí nám na sociální sítě i e-maily. Vždycky se objeví někdo, kdo požaduje v takové situaci náhradu. Ale v případě, kdy jsme v moci přírodního živlu, nám zákon nepřikazuje odškodnit cestující. Nejde to ale ani nijak vyčíslit. Třeba u Českých drah, které vidí na jízdence, odkud kam dotyčný jede, je možné ověřit, kam cestoval. Ale nedokážu si představit, jak bychom to zjistili u člověka, který má předplatné.

Potíže přetrvávaly  v okrajových částech, jako je například Bystrc. Ale přes centrum jezdí linka číslo 9 z Juliánova bez problémů. Proč?
Tam nebyl takový problém jako třeba v Bystrci či u bohunického kampusu. Tam jsou kopce. Vozy se tam dostávají obtížněji, tím spíš potřebují větší sílu. Navíc se tam snadněji tvoří námraza.

Během kolapsu dopravy však taktéž nefungovaly internetové stránky Dopravního podniku. Způsobilo to velké množství lidí, kteří se na vaše webovky přihlásili?
K výpadku došlo v pondělí odpoledne. Ve chvíli, kdy začalo přibývat komplikací v dopravě, tak se na webovou stránku snažilo dostat více uživatelů, a tím spadl server. Večer už jsme stránky zprovoznili. Proto jsme většinu informací dali na Facebook.

Budete řešit, jak se na takové problémy v dopravě lépe připravit? Budete jednat i s novým vedením města, co udělat lépe?
Diskuse určitě nastanou. Nějaká komunikace už s vedením města byla. Budeme se bavit dál o krocích, které můžeme udělat. Už nyní vzešlo několik návrhů, jak lépe informovat cestující v takových situacích. Do praxe zavedeme nová opatření už během několika dnů.

Kolik lidí vám v pondělí a v úterý volalo? Vynadal vám třeba někdo?
Byly to stovky hovorů. Pomáhala jsem vyřizovat telefonáty i na dispečinku. Samozřejmě jsme si vyslechli i peprnější slova. Máme na dispečinku krizový štáb. Spala jsem z pondělí na úterý čtyři hodiny, jsem za to vděčná. Někteří kolegové nespali od pondělního rána. Řidiči byli vstřícní. Sami se hlásili a byli ochotní zajet, kam dispečink potřeboval. Měli maximální nasazení.

Je pravda, že během kolapsu revizoři pokutovali cestující, jak se objevilo na Facebooku?
Byla to dezinformace. Zpětně jsme to zjišťovali. Revizoři naopak dostali pokyn, aby nepokutovali a pomáhali cestujícím, když potřebovali poradit. Pokud někdo pokutu přece jen dostal, tak ať se nám dotyční ozvou, a my jim ji promineme.