Silničáři kladou do polí zásněžky, které mají ochránit silnice před sněhovými jazyky.

Silničáři kladou do polí zásněžky, které mají ochránit silnice před sněhovými jazyky. | foto: MF DNES

Vyškovští silničáři se zimy nebojí, jejich ředitel tvrdí, že nebude extrémní

  • 9
Navršené hromádky štěrku podél silnic v Jihomoravském kraji řidičům připomínají, že zima se blíží. Silničáři tvrdí, že soli mají plné sklady. K některým silnicím už dali zásněžky, které omezují vytváření závějí.

Před rokem přitom už silničáři z Vyškovska první křest sněhem dávno za sebou. "Už v říjnu jsme ho odklízeli v okolí vysílače Kojál. Tato oblast je kolem šesti set metrů vysoko a sníh se tam objevuje brzy," popsal Zdeněk Gardelka, vedoucí vyškovské oblasti Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Vyškovští silničáři

Mají na starosti silnice v délce 460 kilometrů. Jedno objetí celého okruhu stojí asi 200 tisíc korun. Oblast mají rozdělenou na deset okrsků. Na jeden sypač připadá 40 až 45 kilometrů. V zimním období neudržují jen několik úseků o délce 16,5 kilometru.

Katastrofickým zprávám, že letošní zima bude mimořádně tuhá, nevěří. "Náš ředitel naopak tvrdí, že nijak extrémní nebude. U správy dělá už dvaatřicet let a za tu dobu má vysledované, jaké zimy přicházejí. A já mu věřím, a nejen proto, že je to nadřízený," říká s nadsázkou Gardelka.

Vyškovští silničáři mají na starosti 460 kilometrů vozovek, zejména druhé a třetí třídy. Mimo to pro Ředitelství silnic a dálnic udržují také sjízdnost silnice první třídy z Holubic do Slavkova u Brna.

V zimě neudržují jen šestnáct kilometrů silnic na Vyškovsku. Jsou to úseky, které končí ve vojenském prostoru nebo se dají objet. Jeden z nich vede například z Rychtářova na Kulířov, kam se řidiči v zimě dostanou přes obec Studnice.

Sněhových zábran postavili o kilometr víc než loni

V kopci nad Slavkovem u Brna i v některých dalších úsecích jsou již připravené zásněžky, které omezují vytváření závějí na vozovkách.

Loni jich vyškovští silničáři postavili celkem čtyři kilometry, letos je zásněžek o kilometr více. "Nově jsme je umístili kolem silnice první třídy od Křižanovic směrem na Ivanovice na Hané," upřesnil Gardelka.

Příprava na zimu

Soli si nechali do hal ve Vyškově a ve Slavkově u Brna navézt 1 600 tun. "Ne všude však můžeme solit. Na Vyškovsku je několik ochranných pásem vodních zdrojů a tam musíme používat jen inertní materiál. Týká se to hlavně úseků kolem Opatovické přehrady, ale například i u Bohdalic nebo Dědic," uvedl šéf vyškovských silničářů.

I když mají silničáři mobily, pomáhá jim navigace GPS a dispečerům počítače. Díky nim na obrazovce vidí, ve kterých místech je právě technika, a mohou operativněji zasáhnout, pokud se i silničáři dostanou do potíží.

"V některých úsecích není signál. Když tam dříve zapadlo naše vozidlo, dozvěděli jsme se to, až řidič přišel na sněžnicích. Teď když dispečer vidí, že někde vozidlo delší dobu stojí, hned tam pošle pomoc. A mohou komunikovat i s řidiči autobusů," řekl Zdeněk Gardelka.