Budova brněnského letiště.

Budova brněnského letiště. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Vzdušná cesta mezi Brnem a Prahou zřejmě skončí. Zbude jen D1

  • 19
Brněnskému letišti hrozí, že přijde o poslední ze svých denních spojů do Prahy. Kromě charterových letů by se pravidelně létalo už jen do Zadaru, Londýna a Moskvy. Roli Brna by mohla převzít Vídeň.

Letecká cesta z Brna do Prahy může být brzy minulostí. Moravské metropoli totiž hrozí, že přijde o další ze svých leteckých linek. Tentokrát mezi tuřanským letištěm a pražskou Ruzyní. (více čtěte zde)

Představitelé Českých aerolinií (ČSA) odmítají spekulace o rušení leteckého spojení potvrdit.

Z Brna do světových metropolí

Z letiště v Brně-Tuřanech zatím letadla odlétají každý den do Prahy, čtyřikrát týdně na londýnské letiště Stansted, třikrát na moskevské Vnukovo a dvakrát do chorvatského Zadaru.

Mimo to vzlétá z Brna řada turistických charterových letů.

Během minulého roku bylo odbaveno celkem 440 850 cestujících, z toho 42 842 na lince Praha – Brno – Praha.

Oproti předchozímu roku dokonce počet cestujících na této lince stoupl o 18%, což nebylo během krize obvyklé. V minulosti se mohli cestující z Brna dostat přímo také do Barcelony nebo Mnichova.

Faktem ale je, že hluboce zadlužená společnost bude muset v nejbližší době podniknout úsporná opatření. Dobře informované zdroje ze společnosti mluví právě o rušení některých linek. Mezi nimi figuruje i spojení z Brna do Prahy.

"Vím, že o tom ČSA uvažují, a myslím si, že by to byla obrovská škoda," reagoval ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Známý autobusový dopravce je totiž také největším prodejcem letenek na jižní Moravě.

Podle něj utrpí zrušením linky především samotné ČSA. Většina cestujících využívala spojení do Prahy, kde přestoupila na další spoj dále do světa. Podle Jančury bývají lety plně vytížené. "To ovšem neznamená, že spoj musí být ziskový," řekl.

Vídeň nahradí Brno

Nyní se podle šéfa Student Agency naučí lidé spíš využívat letiště Schwechat u Vídně. "Vídeň je dneska od Brna po dálnici asi jen hodinu a půl. A ceny letenek jsou tam nižší, protože tam je větší konkurence," vysvětlil Jančura.

Ředitele letiště v Tuřanech Tomáše Plačka zatím o zrušení pravidelné linky nikdo neinformoval. Podle něj by odchod ČSA znamenal pro letiště ztrátu. "Cestující na lince do Prahy tvoří asi deset procent celkově odbavených, ročně to je zhruba čtyřicet tisíc lidí," řekl Plaček.

Podle něj jde o důležité dopravní spojení pro řadu lidí, kteří pravidelně létají za prací a podnikáním. "Linka totiž funguje přes Prahu do celé sítě letišť, která nabízí ČSA," vysvětlil Plaček.

Negativní vliv na turistiku

Negativního dopadu na rozvoj turistiky se pak obává ředitelka jihomoravské Centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová. Podle ní je dobrá dopravní dostupnost základním předpokladem pro rozvoj cestovního ruchu v regionu.

"Vzhledem k tomu, že dálnice D1 je ve stavu, v jakém je, tak letecká linka nahrazovala rychlé spojení Brna a Prahy," uvedla Vojtová. I ona předpokládá, že cestující začnou využívat letiště ve Vídni.

Samotná autobusová doprava totiž letecké spojení mezi Brnem a Prahou zřejmě nenahradí. Letadla využívá jiný typ klientů, hlavně obchodníků a podnikatelů. "Nemyslím si, že by lidé začali více jezdit autobusem na Prahu. Možná že nám ale přibude klientů právě v autobuse směrem na letiště do Vídně," předpokládá Jančura.

Brno přišlo o Mnichov i Barcelonu

Spojení do Prahy by nebylo první linkou, o kterou by Brno přišlo. V září roku 2008 skončil nízkonákladový spoj společnosti Ryanair do Barcelony. O necelý rok později omezila stejná společnost i počet svých spojů do Londýna. Letadla z Tuřan ve směru do anglické metropole dnes už nevzlétají denně, ale pouze čtyřikrát týdně.

Minulostí je už také linka do Mnichova. Společnost Cirrus Airlines ji kvůli malé vytíženosti zrušila po roce a půl fungování v březnu 2007.

Nově naopak nedávno přibyla linka do chorvatského Zadaru a už po tři roky mají Brňané třikrát týdně přímé spojení také do Moskvy.